Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 juli 2023

boktriss H

Bokstaven är: H.
Författare: Nämn en författare på bokstaven det får vara för eller efternamn: Helen af Enehjelm (1909-1991) föddes i USA men gifte sig i Finland och har skrivit ett antal intressanta finlandssvenska litterära essäer. Helen af Enehjelm skriver om sin första läsning, upptäckten av bokstävers magi i Möte med böcker av Sällskapet bokvännerna i Finland.


Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav: Hängiven (Devotion 2017) av Patti Smith om skrivande, att ställa sig vid sidan om, som i en kokong. Virginia Woolf hade sitt rum. Proust sina stängda fönsterluckor. Duras sitt tysta hus.

Bokomslag: Ett bokomslag som börjar på bokstaven för veckan: Hamnet (2020) av Maggie O'Farrell berättar om 1500-talets England där en fattig latinlärare förälskar sig i den excentriska Agnes. Hon vandrar runt på familjeägorna med en falk på axeln och är lika fruktad som eftertraktad för sina kunskaper om läkeväxter.

Boktriss hos: Mia.

15 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Din boktriss visar verkligen en variation, så som dina andra inlägg om böcker. Bra där!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, bland böcker är det lätt att hitta variation 🙂

Znogge sa...

En snygg och varierad triss minst sagt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, intressanta bra författare.

femfemman sa...

H....Holt, ( Ann) förstås. Så bra författare. Sträckläsarböcker.
Kollar i bokhyllan bakom mej och ser att det är få titar.. av de som jag har... som börjar på H. Men "Hur barnen tog makten" av David Eberhard hittade jag. Den ska jag ta med mig upp i bästa läsfåtöljen... vet faktiskt inte om jag någonsin läst den.
sista frågan fattar jag fortfarande inte.... är inte det samma sak som en titel....Eller förresten jag gittae nog en " Handbok för pensionärer". tro jag fick den av ena dottern då jag formellt gått i pension. ( tre år sedan) Får läsa en gång till... Bra att at en titt i sin egen bokhylla... där finns det mycket,,,,

Klimakteriehäxan sa...

Läste en annan av Patti Smith som var riktigt bra, så den här jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Handböcker finns av alla sorter.

Mrs Calloway sa...

har också läst annat av Patti Smith. jag saknar länk till vad du tyckte om Devotion?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, gör en sökning överst på sidan så hittar du vad jag tyckt om boken: ”Leta i bloggen”

Lena sa...

Hamnet har jag läst och den var superbra. Tack för övriga tips.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, bra läsning allihopa.

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon av dina.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, man behöver inte läsa allt.

Åsa sa...

Själva bokomslaget var ju väldigt mycket H! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, väldigt snyggt! 🙂