Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 juli 2023

köpt bokmärke på Forex #237

Eftersom jag var på Forex med tonåringen och köpte Sydkoreanska sedlar till hennes resa, så passade jag på att fråga om skotska sedlar. De hade sedel med Robert Burns som jag nu har som bokmärke i en av mina böcker om hans poesi. Kanske även Gerd, Klimakteriehäxan och BP har bokmärke.
Ångrat att jag har snålat och inte tagit med mig skotska sedlar efter resor, trevligt att ha mellan mina böcker av Robert Burns (1759-1796). Bild tagen före resan. Sir Walter Scott hade de inte, men forskaren Mary Somervill fanns på Forex.
Modernistiska författaren och poeten Nan Shepherd (1893-1981) ska finnas på fempundssedeln, inte läst henne, så nu blev jag nyfiken och köpt hennes The Living Mountain (Berg, Djur & natur, Fotvandring, Litterära essäer).

8 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Smart att ha sedlar som bokmärken!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, har inte många, kan vara lite dyrt, men trevliga minnen.

Znogge sa...

Vilket fint bokmärke och en sedel är verkligen en souvenir.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, speciellt om de är från lite annorlunda länder, tar inte mycket plats och trevligt att använda.

Geddfish ♥ sa...

Kul med en minnessedel. Passar alltid in.
Jag hoppar inlägg idag.
/Gerd

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ jag gillar ju Skottland och deras litteratur.

BP sa...

Jättefint bokmärke:-) Åsså lärde jag mig nåt nytt igen. Har alltid trott att UKs alla länder har brittiska punk som valuta och har samma sedlar/mynt. Men så är alltså inte fallet. Tack för den infon!

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag har inte koll, inte tänkt så noga, lär nya saker hela tiden.