Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 juli 2023

Sök och du skall finna i svt

Sök och du skall finna. Se: HÄR.
En film om gränsen mellan fantasi och verklighet med Eric Schüldt och Per Johansson. Vad är det som sker när vi läser en bok eller ser en film och förmår att i våra huvuden skifta värld och verklighet? Vad säger det egentligen om oss människor att vi kan skapa egna världar i våra inre, och vad betyder denna skaparkraft för hur vår fysiska värld har kommit att se ut? "Sök och du skall finna" söker svaret på fantasins gåta. Kanske spelar den större roll i vår moderna värld än vi oftast låtsas om?

2 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för påminnelsen. Jag tänkte se det programmet men sedan glömde jag bort det.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, intressanta tankar.