Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 september 2023

Boktriss O

Bokstaven: O

Nämn en författare på bokstaven det får vara för eller efternamn:
Down by the River av Edna O'Brien berättar om när en minderårig blev våldtagen och påven tillät inte abort utan flickan fick resa utomlands.

Boktitel: Orlando (1928) av Virginia Woolf.

Bokomslag: Orm i Huset på udden av Agatha Christie.

Boktriss hos: Mia.

11 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

O´Brien är ju en av våra gemensamma favoriter.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, hon har skrivit många bra irländska böcker.

Mrs Calloway sa...

O´Brien läste jag mycket förr i tiden. Orlando har jag svårt att förlika mig med. Christie har jag inte läst på länge

Hanneles bokparadis sa...

läste boken Orlando, såg filmen och var på teater, gillade. Woolf var före sin tid på flera sätt, hon visar tydligt skillnaderna att vara man och kvinna, olika tider, fortfarande idag

Mia Eggimann sa...

Orlando har jag hört talas om men inte läst.

znogge sa...

En snygg trio. Har läst den första boken och jag minns att jag blev upprörd av den.

Anna i Portugal sa...

Kan tänka mig att den första boken är riktigt upprörande.

Robert W sa...

Edna O'Brien har jag nog aldrig läst.

Hanneles bokparadis sa...

Verkligheten har varit upprörande för kvinnor på Irland, bättre nu. Värre i USA.

Åsa sa...

Huset på udden har jag läst, även sett filmen.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, tyckte om filmen.