Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 september 2023

kvinnonamn - tisdagstrio

1 Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov, bilden är från ett köpcentrum i Göteborg.
2 Jane Austens Emma med Rose-Marie Nielsens nyöversättning.

3 Thérèse Raquin av Émile Zola.

Kvinnonamn i boktiteln - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

20 kommentarer:

Cinnamon sa...

Emma har jag läst och sett som film med Gwyneth Paltrov. De andra två har jag läst utdrag från. Kanske borde läsa dem.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, Zola ficka man ju läsa i skolan, Thérèse Raquin.

Mösstanten sa...

Thérèse Raquin har vi gemensamt idag. Emma och Mästaren och Margarita har jag också läst. Det finns många bra och intressanta böcker med kvinnonamn i titeln.

Ugglanoboken sa...

Emma och Therese Raquin gillar jag verkligen, och Mästaren och Margarita är en sån där bok som stått på min att-läsa-lista i evigheter. Nån dag ska det väl bli av.

femfemman sa...

Anna-Lena får en vän. En bok som jag fick i present då jag var barn. Sönderläst.
Britt-Marie var här. En bok stt gilla. Filmen var också sevärd. Nana... både bok ich film...och med ett vackert ledmotiv. Är nog svårare att få till mansnamn. Ha en fin tisdag!

Hanneles bokparadis sa...

kul att få en bok med sitt namne 🙂

Sara Pepparkaka sa...

Thérèse Raquin tycks vara populär idag. Jag tror att jag läst den men är inte säker.

Maria sa...

Thérèse Raquin är riktigt bra! Emma samt Mästaren och Margarita vill jag läsa!

Mrs Calloway sa...

Zola var kurslitteratur; Emma har jag både läst och sett i olika utgåvor och versioner. Mästaren och Margarita har jag inte läst, men sett delar av rysk teater

Hanneles bokparadis sa...

bilden på Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov är från ett köpcentrum i Göteborg

Znogge sa...

Zola läste vi på gymnasiet men det var inte direkt i går. Ganska många titlar innehåller kvinnonamn men det verkar inte vara lika vanligt med mansnamn.

Klimakteriehäxan sa...

Du höll dig till klassikerna!

Robert W sa...

Jag har inte läst någon av dem. Tack för intressanta tips!

Monika sa...

Jag är ganska säker på att vi läste Thérèse Raquin i gymnasiet, men jag kan inte påstå att jag minns det.

Hanneles bokparadis sa...

Zola glömmer man inte så lätt.

Mia Eggimann sa...

Emma har jag väl tänkt läsa någon gång.

Lotten sa...

Zolas bok har jag läst för en herrans massa år sedan, i tidiga tonåren.

Hanneles bokparadis sa...

Jane Austen finns filmatiserad.

C.R.M. Nilsson sa...

Emma är den enda av dina som jag har läst och den fick ju vara med i min egen trio :)

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, inte läst men sett filmatiseringen 🙂