Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 september 2023

kvinnan på skotska sedlar

poeten Nan Shepherd (1893-1981) finns på skotska fempundssedlar, inte läst henne, blev nyfiken på hennes The Living Mountain (om berg, natur, fotvandring, litterära essäer).

Afterword by Jeanette Winterson In this masterpiece of nature writing, Nan Shepherd describes her journeys into the Cairngorm mountains of Scotland. There she encounters a world that can be breathtakingly beautiful at times and shockingly harsh at others. Her intense, poetic prose explores and records the rocks, rivers, creatures and hidden aspects of this remarkable landscape. Shepherd spent a lifetime in search of the 'essential nature' of the Cairngorms; her quest led her to write this classic meditation on the magnificence of mountains, and on our imaginative relationship with the wild world around us.

5 kommentarer:

Mösstanten sa...

Man Shepherd har jag aldrig hört talas om. Måste googla lite.

Mösstanten sa...

Bäst jag skriver rätt då när jag googlar. Nan förstås.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nytt namn för mig också, blev nyfiken.

Znogge sa...

Nytt namn för mig med men garanterat ingen novis med tanke på att hon finns på skotska sedlar.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst blir man nyfiken på kvinnor som finns på sedlar, speciellt författare. Forskaren Mary Somerville finns också tiopundssedeln.