Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 september 2023

Flatshare i svtPlay - fem en fredag

1 Vad dagdrömmer du om? drömmer inte, gör det jag vill.
2 Har du något smeknamn? på 1970-talet kallades jag för Hansa.
3 Om du kunde byta plats med någon under en vecka, vem skulle det vara? gärna engelsk slottsfru med fin trädgård.
4 Tror du på spöken? ja, på tomtar, änglar....
5 Vilken fråga ställer folk till dig som du ogillar? gillar frågor.

Randomiserat Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

Sambo på försök (The Flatshare
2019) av Beth O'Leary. Se svtPlay: HÄR.
berättar om Leon som jobbar natt på sjukhus och behöver pengar, Tiffy behöver ett billigt boende snabbt. De delar lägenhet utan utan att ha träffats. De har väldigt olika inredningssmak och Tiffy fyller snabbt den lilla lägenheten med sina saker. De skriver små lappar till varandra.
Nydumpad, utan pengar och desperat efter någonstans att bo bestämmer sig Tiffany för att dela lägenhet med den okände Leon. Leon är sjuksköterska och jobbar natt på ett hospice, Tiffany är journalist och jobbar dagtid - uppgörelsen är att de får ha lägenheten halva dygnet var och aldrig ska mötas. Men det dröjer inte länge förrän nyfikenheten på den andra väcks och en diskussion på post-it lappar drar igång. Och då börjar det bli komplicerat. I rollerna: Jessica Brown Findlay, Anthony Welsh, Bart Edwards, Shaniqua Okwok, Jonah Hauer-King, m.fl.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Man anar hur det kan gå. Fast det behöver inte vara fel.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, som mycket med film och litteratur: "nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd"

Anna i Portugal sa...

Alla lapparna - de skulle jag vilja läsa. Så då får jag se filmen :) Tack!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, lagom harmlös underhållning.

Znogge sa...

Den här jag läst och det var en småtrevlig bok.

Själv ogillar jag frågor som ställs av fel sorts nyfikenhet för sådana personer och frågor finns.

Geddfish ♥ sa...

Jag brukar snällt svara på de flesta frågor om de inte är påträngande.
Ha en trevlig fredag nu!

Mrs Calloway sa...

somligt får en ju nöja sig med att drömma om. till exempel om en inte har obegränsat med pengar. engelsk slottsfru kunde en väl vara en stund. jag har verkligen inte lust att besvara alla frågor som ställs mer eller mindre direkt!

Hanneles bokparadis sa...

allt kostar inte pengar, får sällan otrevliga frågor 🤎

Paula sa...

blir fortfarande utslängd från din sida innan jag hinner läsa inläggen. Slottsfru, ja varför inte, bara man själv slipper vara trädgårdsmästare

Hanneles bokparadis sa...

Paula, tidigare ville jag bli volontär i nån brittisk trädgård.

Christina Karlsson sa...

Å, jag gillar att du svarar att du gillar frågor :)
Tack för länken med filmtips, dina tips brukar vara bra så när tid och anda faller in får serien ett försök :)
Allt gott och trevlig helg!
Christina

femfemman sa...

Absolut bra tips.
Bra att kunna dagdrömma, tycker jag. Att göra det jag vill, nä, det finns både kroppsliga och ekonomiska begränsningar för det.
God kväll!

Susjos sa...

Slottsfru vore trevligt att vara, tror jag!
Kul att du gillar frågor :-)
Filmen verkar sevärd.
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

dagdrömmer inte, men svarar gärna på frågor 😍

BP sa...

Hansa giller jag:-) Ett tufft smeknamn. Jo då, att vara en engelsk slottsfru i en vecka skulle sitta fint, bara slottet är uppvärmt;-)

PS. Bilden där du sitter i "slottsparken" är WOW:-) DS.

Hanneles bokparadis sa...

har haft förmånen att sitta på flera engelska slottsparker 🦚

Ylva sa...

Härligt att du gör vad du vill. Jag är också nöjd och drömmer inte om något annat så ofta. (Det kommer att bli ändring på det i grå november...)

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, november ok, då kan man ta det lite lugnt 🙂