Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 september 2023

ser framemot i höst - helgfråga

Spårvagnsresor med Mr Hume av Horace Engdahl.
På spårvagnen i Göteborg slår sig Horace Engdahl i slang med David Hume, en skotsk filosof som avled 1776. Deras samtal fortsätter genom hela boken, men avbryts av essäer om olika ämnen som aktualiseras av meningsutbytet i spårvagnen: 1700-talets salongsvärdinnor, Rousseaus paranoia, lyxens idéhistoria och mycket annat. Under alltsammans ligger frågan: Finns det något sådant som gott och ont?


Vilken bok ser du framemot att läsa i höst?

Veckans helgfråga hos: Mia.

14 kommentarer:

Camilla sa...

Filosofiskt, precis en sådan där bok, då man vill tänka till om saker.

Jag är fascinerad att du är så snabb att svara på frågan, så att du hinner först varje vecka.

Hanneles bokparadis sa...

Camilla, nu sitter jag på biblioteket och ska lyssna på Hanna Nordenhök.

Mia Eggimann sa...

Det är säkert inte min typ av bok men rolig infallsvinkel

Hanneles bokparadis sa...

Mia, perfekt bok för oss göteborgare 🙂

Mrs Calloway sa...

Horace Engdahl är en fantastisk stilist

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ska bli spännande att läsa denna

Robert W sa...

Jag har svårt för Horace Engdahl efter hans turer kring Jean-Claude Arnault och Svenska Akademien. Men boken kan förstås vara utmärkt ändå.

znogge sa...

Inte den boken i alla fall men en ny bok av Elly Griffiths skulle jag inte ha något emot.

Hanneles bokparadis sa...

Kul för oss göteborgare läsa om spårvagnsresor 🙂

KajsaLisa sa...

Den där låt rolig, Hume tillhörde Empiristerna om jag minns rätt.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jag har en bok om Hume jag ska läsa mer om 📙

Lena sa...

Den kan säkert vara trevlig att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, speciellt när platserna är bekanta.

Åsa sa...

Verkar som en klart annorlunda bok!