Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 september 2023

lockande omslag - kulturfråga

Jag lockas av omslag med natur,

och har svårt för kroppar, blod, vassa föremål.

Vilka bokomslag lockar och avskräcker dig att läsa?
undrar: Enligt O i veckans Kulturfråga.

10 kommentarer:

Znogge sa...

Vackra eller färgglada omslag lockar mig. Men även omslag som andas spänning har samma effekt. Tyvärr tycker jag att ett omslag kan dra ner intresset för boken men så kan det vara i vissa fall. Kanske man missar oansenliga pärlor...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, märks att alla illustratörer inte läst boken.

Klimakteriehäxan sa...

Kan absolut hålla med dig här.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, vissa gamla omslag är rena konstverk, sånt gillar jag.

Robert W sa...

Jag håller med vad gäller dina bägge exempel. Det övre är fint men det undre...

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, alla är inte ämnade att bli doktorer...

Anna i Portugal sa...

Gillar också natur på bokomslag. Men dessvärre ser jag sällan bokomslaget längre på de bökcer jag läser då jag läser i Adlibris svartvita läsplatta.

Mrs Calloway sa...

natur kan vara väldigt fint på omslag. gärna naturlig natur

Hanneles bokparadis sa...

jag ser inte heller omslag medan jag läser… 🙃

enligt O sa...

Håller med om att det ibland kan bli lite väl obehagligt!