Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 september 2023

Ninjababy - fem en fredag


Ninjababy
Norsk långfilm från 2021 se: HÄR.

En komedi om Rakel som har en massa planer för sitt liv men ingen av dem innefattar att bli mamma. När hon upptäcker att hon är gravid vänds därför Rakels tillvaro helt upp och ner, och att bebisen inom henne dessutom har en massa egna åsikter gör inte saken lättare. Nu måste Rakel få ordning på sin tillvaro, något som inte är hennes starkaste gren. Regi: Yngvild Sve Flikke. I rollerna: Kristine Kujath Thorp, Arthur Berning, Nader Khademi, Tora Christine Dietrichson, Silya Nymoen, Herman Tømmeraas m.fl.
European Film Award för bästa komedi, MER.

1 Vem av Astrid Lindgrens karaktärer är din favorit? Kajsa Kavat.
2 Om du kunde åka tillbaka i tiden, var skulle du åka då? brittiskt 1800-tal.
3. Vilket var ditt första jobb? i affär, först i pappas, sedan sommarjobb i större varuhus..
4. Om utomjordingar landade på jorden, vem skulle du rekommendera dem att prata med? kloka barn.
5. Om du var tvungen att äta en krita, vilken färg skulle du välja? stoppa rosa i fickan.

Teamövning - Fem en fredag hos; ElisaMatilda.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den där filmen verkar kul. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra film som fått priser.

Mrs Calloway sa...

jag vet inte riktigt vad filmen gör i det här sammanhanget. och hur ska de stackars utomjordingarna veta vilka barn som är kloka. naturligtvis åkte vi tillbaka till samma tid

Hanneles bokparadis sa...

viktoriansk England kan en ju besöka i böckernas värld 📚

Hannas krypin sa...

Det låter som en kul film. Tack för tipset. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, perfekt film en fredagskväll 🙂

Znogge sa...

Ibland blir inte livet som tänkt men det kan bli bra ändå.
Själv hade jag svarat Pippi Långstrump men även Kajsa Kavat är tilltalande och har skinn på näsan!

Ingrid sa...

Bra svar på fråga 4! Kloka barn kunde säkert ge utomjordingarna svar på tal.
Ha en fin helg!
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

jag träffar så många kloka barn!

Kina sa...

Astrid skrev om många starka tjejer, Kajsa Kavat, Pippi, Madicken och inte minst, eller kanske minst, Lotta på Bråkmakargatan. Undrar om det handlade lite om henne själv.

femfemman sa...

Tack för tips!
Varför äta krita? Kajsa Kavat...kanske lite för kavat för mej. Är nog mest förtjust i Emil. Gör som jag... en massa dumt... fast tanken var god. God kväll!

Anna i Portugal sa...

Så annorlunda svar från mina (som publiceras på söndag). Men det är ju det som är så kul med bloggandet, att möta våra olikheter. Frågan om krita var verkligen inte lätt. Trevlig fredagskväll!

Susjos sa...

Kajsa Kavat glömde jag helt bort, men vet inte om jag läste om henne? Låter som ännu en kavat figur som Astrid skrev om ;-)
Kloka barn låter som ett bra förslag för utomjordingarna att prata med!
Ha en fin helg!

Paula sa...

Har svårt för komedier, min humor är förmodligen annorlunda ....Men visst är du Kajsa Kavat! Utomjordingar skulle ha stort utbyte av att diskutera och resonera med kloka barn!

BP sa...

Klart du skulle käka en rosa krita. Den färgen verkar vara din favo kulör. Din blogg är ju också rosa:-)
Å visst är det en utmärkt idé att konsultera kloka barn när man är utomjording. Tänkte osökt på ET där.

Hanneles bokparadis sa...

BP, tyckte mycket om utomjordingrn E.T, jag har träffat många kloka barn.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Ja Kajsa Kavat är en fin karaktär.

Hanneles bokparadis sa...

kanske för de lite yngre barnen