Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 september 2023

val av icke-genre - helgfråga

Jag vill testa allt, läser varierat - och vill inte ha någon åsikt innan jag läst. Jag säger inte att något är bra eller dåligt, innan jag läst. Kanske jag inte aktivt söker efter romance, hinner ju inte läsa allt.

Enahanda läsning : en queer tolkning av romancegenren av Elin Abrahamsson, doktorand i genusvetenskap. Färsk och intressant läsning om en väldigt populär genre:
"Romancegenren är vida spridd och mycket framgångsrik, men också starkt kritiserad. Kritiken – som kommer från skilda ideologiska håll – tar ofta förlöjligande och föraktfulla uttryck. Romance beskrivs som repetitiv, ostimulerande, enkelspårig – och enahanda – men också som ”skräp”, ”porr” och ”tantsnusk”. Abrahamsson tar i avhandlingen fasta på denna nedvärderande syn på romancegenren för att undersöka vad kritiken innehåller – och vad den värjer sig mot. Studien utgår från de populära böckerna och filmerna Twilight och Fifty Shades of Grey."

Vilken genre läser du inte alls, motivera varför?

Veckans helgfråga hos: Mia.

6 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

såg den första av Twilight - filmerna och började läsa den första av Fifty Shades of grey - böckerna. men jag fann att så tråkigt vill jag inte ha och dessutom har jag inte tid. lite snävt urval av underlaget till boken

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har varken sett eller läst.

femfemman sa...

Gillar inte fantasy... fixar absolut inte att läsa t.ex. Sagan om ringen-böckerna. Har testat. Har sett filmerna, men tycker inte om dem. Så otroligt mycket våld i olika former. Games of Throns klarade jag heller inte att läsa. Har heller inte sett sista säsongen. Våld, våld och sex. Bedrövligt!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Tolkiens Sagan om ringen är en av mina bästa läsupplevelser.

Anna i Portugal sa...

Jag ser inte Fantasy. Jag behöver kunna relatera till det jag läser (eller ser på film).

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, ser både med maken och barnbarnen.