Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 september 2023

Stora diabeteskokboken : recept och råd för stabilt blodsocker

Stora diabeteskokboken : recept och råd för stabilt blodsocker (2023) av Birgitta Höglund, Lars-Erik Litsfeldt. Birgitta Höglund är kock som botade sin kroniska smärta med kost och motion, och Lars-Erik Litsfeldt har dragit ner på medicineringen av sin typ 2-diabetes genom att äta rätt. Man behöver inte ha två kokböcker i familjen, alla kan äta nyttigt.

Entrecôte med baconlindad sparris, Svampgulasch med svarta bönor,
Plättar med linser och morötter, Fläskpannkaka (mandelmjöl) Fänkålsgratäng med kokos, Grön proteinsmoothie, Köttfärspizza, Haloumibröd, Matmuffins, Kålpudding, Mandelgröt, Gröna ostvåfflor, Nötfrukost och annat gott. Lätt att man lagar samma samma, inspirerande recept.

Boken innehåller närmare 100 skräddarsydda recept för diabetiker som underlättar vardagen. Det är en utökad och uppdaterad version av den populära Diabeteskokboken för män och passar alla som behöver tänka på blodsockret, vikten eller hälsan i stort, såväl köttätare som vegetarianer. En bok som visar att man inte behöver äta fettsnål eller smaklös mat bara för att man tänker på blodsockret.

8 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Tack för tipset, den ska jag kika närmare på. Blodsockret vill jag ha koll på även om jag inte är en diabetiker.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, precis, bra för alla att äta nyttigt.

Znogge sa...

Under årens gång har jag ansvarat för flera elever med diabetes. Min uppfattning är att alla borde äta så för då äter man bra!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, den här maten passar verkligen alla, inspirerande varierande recept!

femfemman sa...

JUlklappsönskan! Eller... jo... jag borde skaffa den här boken tidigare än så. Verkar vara toppenrecept för alla. God lördagseftermiddag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, fina nyttiga recept! För hela familjen.

KajsaLisa sa...

Vettig bok, känner några som har typ 2, skall tipsa om den.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, bra mat för alla.