Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 oktober 2023

Att bära ett hus - fem en fredag


1 Är du tidspessimist eller optimist? artigt hålla tider, inte låta andra vänta.
2 När går tiden som snabbast? i gott sällskap.
3 När går tiden som långsammast? i väntrum.
4 Var spenderar du mest tid? hemma.
5 Till vad under veckan har du behövt lite extra tid? trädgårdspyssel 🍁
    Tid Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

Att bära ett hus Husdrömmar dokumentär. Se: HÄR.
Där allmän väg slutar bor Frida och Markus Torgeby i de jämtländska fjällen. Markus är fd tävlingslöparen som tidigt hoppade av löparkarriären och isolerade sig i skogen under flera års tid. Nu söker sig Markus tillbaka till skogs för att på en bergstopp bygga en enkel stuga för familjen att kunna vistas vid i ännu mer närhet med naturen än de gör hemma. För Markus blir stugbygget både en fysisk och mental utmaning eftersom han både ska bygga stugan själv, men också bära dit varenda byggnadsdel uppför berget.

23 kommentarer:

Mösstanten sa...

Oj, vilket projekt! Den dokumentären blir jag nyfiken på. Tack för tipset.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, vilken man, och vilken underbar familj!

Anna i Portugal sa...

Imponerande projekt verkligen! Tack för tips

Mrs Calloway sa...

jag trodde att frågan gällde tid. jag håller med Bodil Jönsson: en behöver ställtid. avskyr att komma flåsande i sista minuten eller för sent!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, underbart sevärt program, inspirerande, vackra vyer.

Mrs Calloway, att komma i tid är artigt, hänsynsfullt mot sin omgivning

Geddfish ♥ sa...

Det är allmän hövlighet och respekt att vara i tid.
Jag såg inte just detta programmet, men sett liknande. Fantastiskt.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ helt nytt program, sevärt man blir glad 🧡

Klimakteriehäxan sa...

Likartade svar från oss i dag. Fast nån trädgård har jag ju inte.

Kina sa...

Mycket viktigt att visa respekt genom att komma i tid till vad det nu vara må.

Ingrid sa...

Jag såg programmet Husdrömmar igår och blev verkligen imponerad av Markus. Vilken idealist! Tänk att kunna stå emot alla konventioner och leva sitt liv precis som man själv vill.
Samtidigt vore det väl en katastrof om alla skulle resonera på samma sätt.
Ha en fin helg!
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, kanske ingen större katastrof om flera levde som Markus och hans familj, tvärtom 😍

Znogge sa...

Det är väldigt nonchalant att låta andra människor vänta och i min värld gör man inte det. Sedan kan oväntade saker göra att förseningar uppstår men en god princip är att komma i tid.

Trevlig fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag är känd för att hålla tider, och numera har man ju mobiler om något oväntat händer, svårt att förstå hur vi klarade oss förr.

BP sa...

Idag är vi rörande överens på alla frågor. Undantag femman, har ju ingen trädgård.

femfemman sa...

Visst är det så att tiden rusar iväg i gott sällskap.
Ibland oxå framför datorn.
Nog ska man komma i tid. Men man behöver inte komma i god tid. God kväll!

Boklysten sa...

Är tidsoptimist av naturen men tidspessimist pga maken.

Paula sa...

Såg en notis om programmet och tänkte: Vilken galning! Däremot kan jag lätt förstå att man vill bo ensligt i skogen, där trivs jag också bäst.
Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, ingen galning alls, titta på programmet!

Susjos sa...

Av naturen är jag en tidspessimist, så jag drar med min make som är tvärtom-till tågen alldeles för tidigt, men då hinner vi ofta med ett tåg tidigare, inte så dumt! Men ibland är jag som min man ,en tidsoptimist...och får stressa till tåget ;-)
Ha en fin helg!

http://kraka.moah.se sa...

Ett sådant byggprojekt handlar i hög grad om tid. Tid att bygga, tid att frakta allt material och sedan tid att bo i huset.

Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, jag tycker verkligen inte om att stressa, önskar detsamma!

Kraka, familjen ska inte bo i det lilla huset, det är som en koja.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Ja i väntrum går tiden verkligen sakta. Deg kan jag hålla med om.

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, man vill ju inte komma för sent...