Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 oktober 2023

gråt och skratt - helgfråga

Vinternoveller
av Ingvild H Rishøi innehåller tre fina noveller. Vi kan inte hjälpa alla berättar om den unga mamman med sin femåriga dotter på väg hem från förskolan i vinterkylan. Mammans pengar är slut, flickan har kissat på sig, mamman vill inte tjuvåka med bussen för dottern ställer alltid frågor högt om bussbiljetten. Ska låna hennes nya Historien om Fru Berg.

Kvinnan som gick till sängs i ett år av Sue Townsend lånade jag för att brittisk humor roar mig och jag skrattade högt några gånger. Maken Brian är astronom, en tråkmåns och dålig älskare, ändå har han haft samma älskarinna ett decennium. Evas mor och svärmor är riktigt egoistiska monster. Huset och trädgårdsboden är fullt av personer som inte har någon annanstans att ta vägen. Med den omgivningen hade jag också lagt och gömt mig i sängen.

Berätta om en bok som fick dig att skratta högt eller gråta när du läste den. Veckans helgfråga hos: Mia.

14 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Känner till Sue Townsend (Adrian Mole) men ingen av dessa titlar.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Sue Townsend är ganska rolig, på brittiskt vis.

femfemman sa...

Townsend verkar kul!
Tror att jag gråter mer av böcker än skrattar!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, svårt med roliga böcker.

Mrs Calloway sa...

jättesvårt med roliga böcker. Vinternoveller skrattade jag inte åt. Townsend har jag inte läst

Robert W sa...

Jag skrattar nog väldigt sällan åt böcker. Tyvärr.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, gråten nära med Ingvild H Rishøis noveller

Robert W, svårt med roliga böcker.

znogge sa...

Böcker som får en att skratta är absolut inte helt fel men jag tycker inte att det är så vanligt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, svårt med roliga böcker

Anna i Portugal sa...

Skrattar till ganska ofta när jag läser, och då blir det högläsning för Roger :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, mysigt det låter!

Åsa sa...

Sue Townsends bok försökte jag mig på, eftersom jag mindes Adrian Mole-böckerna som roliga. Men kom inte så långt i den innan jag gav upp.

Mia Eggimann sa...

Kvinnan som gick till sängs ett år låter som en kul bok.

Hanneles bokparadis sa...

svårt med roliga böcker med kul när man hittar nån bra.