Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

08 december 2023

liten trevlig present 🎁 fem en fredag


Sonens svÀrmor vet att jag gillar böcker, hon hittade trevligt bokpynt.

1 Vilka ord anvÀnder du för ofta? "Va?" nÀr nÄgon pratar utan ögonkontakt.
2 Vilka ord anvÀnder du inte tillrÀckligt? förlÄt
3 Vilket ord har du nyligen lÀrt dig? lÀr mig 365 nya ord per Är.
4 Vilka ord Àlskar du att höra? Àlskling
5 Vad Àr ditt favorituttryck? har ingen.

Yttranden Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

14 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det var lÀmpligt julpynt för en bokmal.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, eller hur! 🙂

it_is/Anette sa...

Vilket fint julpynt, jag tycker verkligen om nÀr jag fÄr eller kan ge smÄ personliga saker - som du nu fick detta pynt. Jo förlÄt Àr ett ord som borde anvÀndas oftare av mÄnga.
Ha en fin helg.

Mrs Calloway sa...

tycker ibland att "förlÄt" anvÀnds rutinmÀssigt och har saknat förlorat sin betydelse. snyggt julpynt!

Znogge sa...

Vilket fint och passande julpynt.
SjÀlv sÀger jag ofta "sÀg sÄ hÀr".

Trevlig fredag!

KlimakteriehÀxan sa...

HÀrligt om/nÀr nÄgon kallar en sin Àlskling.

Hanneles bokparadis sa...

Eller hur! 💕

Boklysten sa...

HÀrligt julpynt! FörlÄt Àr nog ett ord som mÄnga borde sÀga oftare!

BP sa...

Ja, pÄ den "bokkulan" stÄr det ju Hannele. SÄ omtÀnksamt av sonens svÀrmor att tÀnka pÄ dig:-) BokhjÀrtat kanske Àven kan tjÀnstgöra som bokmÀrke;-)
Jag lÀr mig ocksÄ nya ord dagligen, men det Àr inte sÀkert att jag kommer ihÄg dom. Selektivt minne du vet;-)

Det Àr mÄnga som tycker att de anvÀnder "förlÄt" alldeles för sÀllan. Jag börjar förstÄ det. Att ursÀkta sig Àr inte det lÀttaste, speciellt inte om man inte förstÄr varför man ska sÀga "förlÄt"...

Hanneles bokparadis sa...

BP, bokhjĂ€rtat Ă€r platt, kan ligga i en julbok 🎄
FörstÄr man inte sÄ ska man nog lÄta bli...

Anna i Portugal sa...

Älskling Ă€r fint att höra!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, verkligen 🙂

Paula sa...

Jag hoppas att jag sÀger förlÄt hellre en gÄng för mycket Ànf ör lite. Sen kan man faktiskt ocksÄ sÀga sÄ med stor ironi, nÀmen förlÄt dÄ, och dÄ Àr det inte sÄ trevligt.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag Àr dÄlig pÄ det... gillade förmodligen inte min fars sÀtt.