Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 november 2023

vem var Edgar Wallace?

Såg en svartvit svensk film från 1940-talet och Edgar Wallaces böcker nämndes, klart jag blev nyfiken. Såg hans biografi av Margaret Lane på antikvariat. Den finns på biblioteket men inga romaner. Han är född i London och har skrivit 175 detektivromaner och 15 skådespel, som till exempel Hämnaren från Dartmoor, Mysteriet Milton och U-båtsjägaren. Lite nyfiken blir jag, skulle vila läsa någon, han har även tjänstgjort en tid i Sydafrika, skrivit böcker med titel typ Den vita slavhandlaren. Kanske finns böcker: HÄR. Någon tyskdubbad film finns i youTube, böcker i Bokbörsen. Har någon läst honom?

10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jag har en stark känsla av att jag har läst U-båtsjägaren någon gång för rätt längesen men minns inte desto mera. Men hans namn känner jag igen. Ofta läste jag böcker av olika författare när vi bodde på hotell här tidigare, tog vad som fanns att läsa. Men dessvärre minns jag inte mera av Edgar Wallace än så.

Hanneles bokparadis sa...

Karin, Enid Blyton har skrivit Ubåtsspionerna, de är väl bara äldre som känner igen Edgar Wallace.

Klimakteriehäxan sa...

Aldrig hört namnet vad jag kan minnas.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, du är nog för ung...

Mrs Calloway sa...

namnet Edgar Wallace är bekant, men jag har inte läst något av honom.

en annan fråga: vad har du som pålägg på smörgås nr 2, den längst till höger?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, rökt makrill med kryddor på min macka 🐟

znogge sa...

Jag känner igen namnet men har inte läst något av honom.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, har inga gamla släktingar som kanske har böcker av honom 📚

Geddfish ♥ sa...

Enid Blyton, det namnet känner jag jag igen, men inte det andra.
Åh, nu har din blogg börjat krångla igen, den var bra så länge.
Kommentarsrutan är kvar bara.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ trist om det är trassel igen...