Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

03 november 2023

Joanna Rubin Dranger fick Nordiska rĂ„dets litteraturpris 📚 fem en fredag

1 Hur lÀttskrÀmd Àr du? otÀckt om nÄgon nÀrmar sig tyst.
2 Vad tycker du Ă€r lĂ€skigt? lĂ€skigt med egoistiska bilister och  đŸ›Ž
3 Har du fÄtt besök av barn för bus eller godis i veckan? nej.
4 Vad klÀdde du senast ut dig till? Vampyr pÄ Halloweenfest.
5 Har du nÄgonsin upplevt nÄgot övernaturligt? tror inte det.

LĂ€skigt Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

Joanna Rubin Dranger tilldelas Nordiska rÄdets litteraturpris 2023 för sin tecknade dokumentÀrroman IhÄgkom oss till liv, om smÀrtan över att bli frÀmmandegjord och avskuren frÄn sin historia. Hon Àr professor i illustration pÄ Konstfack i Stockholm, inte mÄnga serietecknare som hedrats med frimÀrke. What doesn't kill you makes you stronger köpte jag pÄ bokrea.

20 kommentarer:

Znogge sa...

Det var ett intressant men roligt val tycker jag!

Mösstanten sa...

Kul! De böckerna borde jag nog titta pÄ.

Hanneles bokparadis sa...

inte varje dag en serietecknare fĂ„r Nordiska RĂ„dets Litteraturpris 🙂

http://kraka.moah.se sa...

Kul med en serietecknare som fÄtt pris. Roligt att lÀsa dina svar pÄ ElisaMatildas frÄgor ocksÄ.

Ha en trevlig helg!

KlimakteriehÀxan sa...

JRD Àr vÀrd ett pris. Hade varit kul att se dig som vampyr!

Hanneles bokparadis sa...

jag vann biobiljetter pĂ„ min vampyrsminkning 🧛‍♀️ dottern gjorde

Geddfish ♥ sa...

Jag har sminkat andra ganska mycket. Jag sminkade en halv teateruppsÀttning ett Är för mÄnga Är sedan.
Kul med dina svar.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ roligt, dottern Ă€r ocksĂ„ ganska duktig.

Karoleen sa...

Ibland skulle jag vilja sĂ€tta rn bjĂ€lra pĂ„ vissa, de Ă€r för tysta och tycker det Ă€r jĂ€ttekul att skrĂ€mmas. De borde skĂ€mmas! 😉 Ha en fin dag!

femfemman sa...

Skulle gÀrna blÀddra i den lilla boken. Finns sÀkert mycket klokt i den.
LÀttskrÀmd? Nja...
LĂ€ttoroad? Mycket

Ha en fin fredag!

Robert W sa...

Är Joanna Rubin Drangers böcker spökhistorier, eller vad var kopplingen till Fem en fredag?

Hanneles bokparadis sa...

har en bokblogg och skriver nÄgot bokrelaterat nÀstan dagligen

Kina sa...

En del mÀnniskor smyger sig verkligen pÄ en. Och det har vÀl hÀnt nÄgon gÄng att man sjÀlv halvt om halvt skrÀmt slag pÄ nÄgon. SÄ det gÀller att klampa fram i livet!

BP sa...

Visst kan jag hoppa till nÀr en person plötsligt och ljudlöst dyker upp bakom mig. DÀremot blir jag inte alls skrÀmd av höga ljud.
Det dÀr med "bus eller godis" verkar vara ett minne blott, Ätminstone hÀr i Sverige. Men jag lÀste pÄ Annikas blogg att besöken har minskat drastiskt Àven i USA.

Hanneles bokparadis sa...

min blinda kompis gillade inte nĂ€r folk tystnade nĂ€r han kom i jobbkorridoren, för dĂ„ visste han inte var de stod 🙂

Paula sa...

Jag har knappt suttit i en personbil de senaste tio Ären, egoistiska bilister Àr ett ganska okÀnt fenomen förutom nÀr de inte vill stanna vid övergÄngsstÀllen. DÀremot Àr jag riktigt upprörd över cyklister och elskotrar som kommer smygande bakifrÄn pÄ trottoarer helt tysta. De skulle gÀrna fÄ ge en liten pling, som att hÀr kommer jag.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

HÄller helt med dig gÀllande nÀrma sig tyst. Kan vÀl Àven sÀga att det inte kÀnns helt okej alltid heller.

Hanneles bokparadis sa...

mÀrkligt att de tysta skrÀmmer nÀstan mest

Boklysten sa...

De tysta kan fÄ mig att rycka till ordentligt. Eftersom jag inte har körkort sÄ överlÄter jag reagerandet över andra bilister och han blir oftast inte rÀdd utan rosenrasande.

Hanneles bokparadis sa...

som fotgĂ€ngare ser jag ofta bilister som inte ser oss, eller bryr sig, alla har brĂ„ttom 🚮‍♀️