Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 november 2023

boktriss Y

Bokstaven är: Y.

Författare: Nämn en författare på bokstaven det får vara för eller efternamn: Yvonne Leffler är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, hon har skrivit en hel del intressant: Jag har fått ett bref : den tidiga svenska brevromanen 1770-1870. Och en bok om den värmländska författaren Sigge Stark och hennes romaner.

Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav: Yacht Design av Lars Larsson.

Bokomslag: Yxa i Begravningar är farliga av Agatha Christie.

Boktriss hos: Mia.

8 kommentarer:

Znogge sa...

Det var en helt obekant bok av Christie. Den får jag kolla upp.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Christie var väldigt produktiv, skrivit noveller också.

Klimakteriehäxan sa...

Y bjöd på mindre motstånd än man kunde ha anat ...

Robert W sa...

Det blir nog många yxor idag.

Hanneles bokparadis sa...

visste inte att det fanns så många yx-böcker.

Mrs Calloway sa...

Yvonne Leffler engagerade jag för flera år sedan att komma och berätta om sin Sigge Stark - bok. hon var både bra och trevlig

Mia Eggimann sa...

Den Agatha Christie boken har jag nog inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, trevligt, det är bra att många kvinnliga författare lyfts.