Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 november 2023

uppväxtskildringar - tisdagstrio

Åren : två bröder berättar
(2022) av Kjell Westö, Mårten Westö om uppväxt och tonår.
Olydnaden (1948) av Alberto Moravia.
Septologin av Jon Fosse.


Uppväxtskildringar
- temat tisdagstrio hos: Ugglan.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det var mycket intressant i den här trion och inget i den har jag läst. Fina tips!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, alla tre är riktigt bra.

Monika sa...

Har inte läst någon av dem, men Westö har jag på min vill-läsa-lista.

Maria sa...

Westös uppväxtskildringar vill jag läsa! Tack för tips!

Znogge sa...

Westö vill jag läsa. Ett vanligt tema i många böcker.

Hanneles bokparadis sa...

ja, uppväxtskildringar finns det gott om

Mrs Calloway sa...

är inte alltid så förtjust i uppväxtskildringar. har du skrivit om din trio?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, kanske inte väljer uppväxtskildringar som första val, bloggade om Olydnaden i helgen, Åren tidigare

Ylva sa...

Åren vill ju jag läsa! Tack för påminnelsen! Jag såg en intervju med bröderna på bokmässanplay.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, tack för tips!

femfemman sa...

Alla borde skriva sin egen... alla har något att berätta... om inte annat flr sina efterlevande...

Klimakteriehäxan sa...

Din trio har jag inte läst.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna.

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst dina visste inte ens det var uppväxtskildringar.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, rätt tänkt, har du skrivit?

Ugglanoboken sa...

Åren har jag inte hunnit med än, men köpte den signerad när jag lyssnade på bröderna Westö. Fosse har jag tänkt läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, så trevligt!