Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 november 2023

Coleridge (1772-1834) #250

Jag köpte en utgallrad kursbok Europeisk lyrik på universitetsbiblioteket:
Samuel Taylor Coleridge (1772-1834) känd för Sången om den gamle sjömannen (The Rime of the Ancient Mariner) som börjar så här:

It is an ancient Mariner,
And he stoppeth one of three.
'By thy long grey beard and glittering eye,
Now wherefore stopp'st thou me?

Det var en gammal sjöman,
och han hejdar en av de tre män
'vid ditt långa grå skägg och glittrande öga,
varför hejdar du mig?

Making of Poetry: Coleridge, the Wordsworths and Their Year of Marvels
av Adam Nicolson (Vita Sackville-Wests barnbarn) är full av poesi, konst och naturbeskrivningar.

Ibland passar bokmärke och bok utmärkt ihop. Snyggt bokmärke med gamla bokryggar, passar i många av mina äldre böcker. Kanske även BoklystenGerd och BP har bokmärke.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Jag gillar fina bokmärken och har några stycken men till min reader behöver jag inga ;-) Gillar inte när folk gör hundöron i böckerna...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hundöron på biblioteksböcker är trist ☹️

Veiken sa...

Jag tycker det är så skönt att slippa tunga böcker och bara ladda ner dom på plattan. Så enkelt och det passar mig precis. Bokmärken ligger i en låda!

femfemman sa...

Man blir ju lite nyfiken. Varför blir han hejdad? Vad har sjömannen att säga. Synd att jag inte jobbar på riktigt längre, annars hade den inledningen varit en bra uppgift att fortsätta på, både vad det gäller svenska och engelska.

Ha en fin eftermiddag!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, ingen av dessa böcker går att ladda ner i min lilla iPad

Anna-Lena, visst blir man nyfiken, berättelsen är väldigt lång:
https://www.poetryfoundation.org/poems/43997/the-rime-of-the-ancient-mariner-text-of-1834

Geddfish ♥ sa...

Du har alltid så fina bokmärken men du samla och du köper också.
Jag får läsa bloggen supersnabbt för den vispar iväg, men kommentarsfältet ligger stilla.
Japp, jag har fejkat bokmärke.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ bokmärken berättar en historia, man kan också passa på att ge lite boktips samtidigt.

BP sa...

Kul att du också fastnat för bokmärket med de gamla bokryggarna. Hade med ett liknande för ett tag sedan. Ett av de vackraste bokmärkena jag sett faktiskt.

Hanneles bokparadis sa...

BP, passar mig som gillar gamla böcker 📙