Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 november 2023

Tom Jones i svt - Fem en fredag


1 Vilken tidpunkt under dagen är du vanligtvis mest glad? eftermiddag.
2 Var någonstans umgås du helst? hemma hos någon.
3 Vad tyckte du om att umgås med kollegor? bra.
4 När testade du senaste något nytt att dricka (alkoholfritt)? goda drinkar i Normandie i höst, fransk äppelmust är mums.
5 Vad gör du helst efter en riktigt lång dag? ser ett avsnitt av brittisk Fader Brown.
Glada timmen Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

Den charmerande Tom Jones, se: HÄR.
Fattiga Tom Jones förälskar sig i sin rika och charmiga granne Sophia. Men Sophias farfar, tillika Toms adoptivfar, och en kusin konspirerar för att hålla dem åtskilda. Baserad på Henry Fieldings roman från 1749, riktigt bra.

19 kommentarer:

Mösstanten sa...

När jag växte upp såg jag en filmatisering av Tom Jones men jag har aldrig läst boken. Kul tips om denna film.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en tjock bok, riktigt bra filmatisering.

it_is/Anette sa...

Det är helt klart skönt att umgås hos någon annan, när man inte vill umgås med går man hem - har man besök är man lite låst tills dom vill gå hem ;).
Goda drinkar prova men ju gärna.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, haha, ifall man ha gäster som inte fattar vinken att gå hem 🙂

Znogge sa...

Goda drinkar är kul att testa för vi gör aldrig drinkar hemma.

Trevlig fredag!

Klimakteriehäxan sa...

Har läst boken men inte sett filmen.
När jag bodde på andra sidan Atlanten blev jag snudd på missbrukare - av Mott´s Apple Juice.

Geddfish ♥ sa...

Goda drinkar är ovanligt för mig men kan vara kul. Hos mig finns dock möjlighet att göra både Dry Martini och Rom o Cola.

Boklysten sa...

Fader Brown är en trevlig serie, den brukar maken och jag också titta på

Hanneles bokparadis sa...

finns väldigt mycket gott alkoholfritt 🍸 🥃

Mrs Calloway sa...

tror aldrig att jag sett Fader Brown. jag tycker att det är spännande att dricka nya drinkar bara för att testa

femfemman sa...

Filmen såg jag för ett tag sedan. Gillar sådana filmer. Får ta och kolla "Fader Brown". Har aldrig sett.
Gillar att umgås i mindre sällskap... inte mer än 6- 8 pers. Gärna på lokal.... God eftermiddag

Kina sa...

Har inte läst boken om Tom Jones. Verkar serien sevärd?
Äppelmust från Enköping är inte heller så tokigt! Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Fader Brown är precis lagom, utan våld och brittiskt 🇬🇧

Susjos sa...

Fader Brown har jag nog sett vid något tillfälle ;-)
Tom Jones läste jag om.
Mums med goda drinkar.
Ha en fin helg!

BP sa...

Minns fransk äppelmust. Den smakade ju som läsk, men f*n så stark den var. Det gick upp för mig efter andra glaset. Åkte på samma "smäll" på en country-pub i England också. Sedan dess har jag inte druckit must/cider nåt mer;-)

Fader Brown är min bästis Yvonnes favo serie.

Hanneles bokparadis sa...

fransk äppelmust är grumligt och smakar nypressade äpplen 🍎 🍏

Paula sa...

jag har knappt smakat äppelmust. Tom JOnes har jag lagt till min lista som jag tänker se men den är så lång. Trevlig helg

KajsaLisa sa...

Äppelmust var länge sen, nu blev jag sugen.

Hanneles bokparadis sa...

fin färsk äppelmust hittar man ibland, mums!