Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

15 november 2023

favoriter 🇬🇧 kultur

NÀr min lÀngtan till England blir stor sÀtter jag pÄ en gammal dvd med Midsomer Murders, inte för intrigen utan för det engelska landskapet, trÀdgÄrdar, mÀnniskorna, rena turistfilmer. Eftersom jag gjort flera trÀdgÄrdsresor i England sÄ kÀnner jag igen mÄnga platser. Och följer man en serie, sÄ blir man imponerar av att de hittar pÄ nya teman hela tiden.


Vilka kulturella verk ÄtervÀnder du till? Vilka vill du uppleva igen?
undrar Enligt O i: veckans KulturfrÄga.

14 kommentarer:

KlimakteriehÀxan sa...

Skulle gÀrna uppleva lite engelska tÀrdgÄrdar och landskap IRL. Det har jag egentligen aldrig gjort.

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, det har blivit ganska mÄnga trÀdgÄrdsresor under Ären, Àven till Skottland och Irland. Och en vandringsresa i Cornwall med sonen.

Guldkryckan sa...

England har en fantastisk natur och arkitektur, har bara varit dÀr ett par gÄnger men mycket har man ju sett pÄ tv...Jag sÀger bara: Hem till gÄrden. :)

Ha det fint nu.

Hanneles bokparadis sa...

Guldkryckan, utmĂ€rkt att resa i tv-soffan 🙂

Znogge sa...

Det finns mÄnga kulturella platser jag skulle kunna tÀnka mig att ÄtervÀnda till eller se för första gÄngen.

Mrs Calloway sa...

Midsomer Murders har jag inte sett pÄ vÀldigt lÀnge. men jag ser vÀldigt gÀrna engelska filmer som tilldrar sig i engelska landskap

Robert W sa...

Morden i Midsomer tycker jag om och har sett om en del avsnitt nÀr de dykt upp i programtablÄn.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, perfekt avkoppling utan vÄld.

femfemman sa...

Skulle nog kunna se nÄgra repriser pÄ serien. Alltid trevligt att kÀnna igen sig.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, mysigt att resa i tv-soffan đŸ“ș

Anna i Portugal sa...

Morden i Midsomer tittade jag pÄ en del förr. Det Àr verkligen nÄgot speciellt med brittiska krimserier. Och miljöerna Àr ljuvliga.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, trevlig avkoppling i bekanta miljöer 🇬🇧

enligt O sa...

Miljön kan verkligen vara viktig!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, lite samma med böcker, trevligt med bekanta miljöer.