Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 november 2023

huvudbonader - tisdagstrio

Suzanne Brøgger och Simone de Beauvoir, mina favoriter, två kvinnor som inte visar sig utan huvudbonad.

Jane Austen visar sig inte heller barhuvad, inte ens på £10 sedlar.


Hattar, mössor & andra huvudbonader (i handling, titel eller på omslag) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

16 kommentarer:

Mösstanten sa...

Javisst. Både Susanne Brøgger och Simone de Beauvoir brukade ha något på huvudet. Och förr gick man ju inte ut utan.

Ugglanoboken sa...

Jag funderade på att ha med något från Austen, men sen föll valet på andra böcker. Gillar dina exempel!

Sara Pepparkaka sa...

Borde man återinföra hattar och sjaletter? Man skulle i alla fall kunna gömma en lite sämre frisyr!

Hanneles bokparadis sa...

Huvudbonad har blivit nästan image för vissa, praktiskt också.

Mrs Calloway sa...

gillar inte att ha något på huvudet. inte ens vintertid. klutar om huvudet är sällan särskilt vackert

Äventyret framtiden sa...

Jag gillar att bära hatt men nu för tiden blir det i stort sett bara solhatt. För tillfället, den här årstiden är jag barhuvad. Det är praktiskt att klämma en hatt på huvudet eller mössa när man känner att frisyren är lite väl vild.

Robert W sa...

Ja, hucklen är ju också huvudbonader.

Hanneles bokparadis sa...

nu går jag inte ut utan en varm mössa 👒

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna.

Znogge sa...

Förr hörde det till att kvinnor bar hatt och på landsbygden var det sjaletter som gällde. Hatt tycker jag kan vara jättesnyggt men själv nöjer jag mig mössa vintertid.
Huvudbeklädnader är ju en känslig fråga i dagens samhälle. Politiskt korrekt heter det att det är kvinnors eget val att täcka håret men det är en försköning och förenkling av verkligheten kan jag säga.

Hanneles bokparadis sa...

tittar på familjefoton från 1960-talet så hade min far hatt

Maria sa...

Vill läsa alla tre- har inte läst någon ännu /Maria Bokologen

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst dina böcker men fina huvudbonader.

Hanneles bokparadis sa...

både Suzanne Brøgger och Simone de Beauvoir är läsvärda

Monika sa...

Ibland önskar jag att jag gillade att ha något på huvudet, men jag klarar det bara inte.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, jag är ganska frysen...