Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 november 2023

skräck - kultur

Har minne av Exorcisten från 1973, men jag ser inte så mycket skräck. Maken vill inte heller se och ensam vill jag inte titta. Gillar mysskräck typ Kvinnan i svart av Susan Hill, läst boken och sett filmen jag tyckte om.
Carmilla av Sheridan Le Fanu (född 1814 i Dublin) med gotisk skräck och vampyr är bra läsning när vinden viner i knutarna.

Knacka tre gånger och andra spökhistorier av Martin Svensson är en samling moderna spökhistorier för lite yngre barn som börjat skolan. Bra underlag för frågor. Historier från olika miljöer, lagom långa och lagom läskiga.

Herr Arnes penningar (1904) av Selma Lagerlöf innehåller en del övernaturliga inslag, spänning, förbjuden kärlek, handlingen är förlagd på Västkusten, baserad  på en verklig händelse, fortfarande läsvärd bok.

Vilka kulturella verk har skrämt dig rejält? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Skräck gillar jag om det är skapat med finess. Blodigt övervåld är däremot inget för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, den typen av film har jag nog inte sett, Hitchcock visade aldrig något, skickligt.

Klimakteriehäxan sa...

Avstår skräck i fiktionsvarianter. Har för mycket skräck i världen som det är.
Nu är jag ute på "din bitcoinsida" innan jag hunnit skriva klart kommentaren.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, världen är som det är, finns olika sätt att dämpa skräck 😵‍💫

femfemman sa...

Exorsisten..jo, den minns man. Otäck då. Har sett den en gång till på äldre dar.Genom tv-rutan. Inte alls lika otäck.
Gillar psykologiska thrillers. Så spännande Så man knappast våra titta/läsa..

Robert W sa...

Ja, Herr Arnes penningar är inte dum alls. Jag har även läst Carmilla.
(Men jag har faktiskt aldrig sett Exorcisten.)

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, ja, psykologiska thrillers kan vara läskigt

Robert W, fin filmatisering av Herr Arnes penningar.

Mrs Calloway sa...

har inte sett Exorcisten. vet en del filmer som nog ska vara otäcka men där jag tycker att man skjuter över målet och då blir det gärna lite fånigt.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, uppfattade inte Exocisten som fånig.