Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

01 december 2023

Allt om Eva i svt 🎄 fem en fredag

Pepparkakshuset hÀr illustrerar sonens cykel- och tÀltsemester pÄ Gotland. Prickarna Àr stÀllen de besökt och sovit pÄ.

1 Hur förbereder du inför julen? sÀtter upp lite LED-lampor, konsert.
2 Vad har du att göra innan Ärets slut? inget speciellt.
3 Vad gjorde du inte i Är som du heller inte kommer göra nÀsta? ingen Paris och nÀsta Är OS dÀr.
4 Skickar du julkort? inte lÀngre.
5 Vilken julkalender genom Ären Àr din favorit? gillat nÀstan alla, minns nÀr maken gjorde pepparkakshus pÄ Mysteriet pÄ Greveholm och formade runda torn nÀr degen varm.

Juletid Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

Allt om Eva (All About Eve) Amerikansk lĂ„ngfilm frĂ„n 1950 se: HÄR.
Ett drama om den firade skÄdespelaren Margo som efter en förestÀllning möter en stor beundrare, den unga och vackra Ànkan Eve. Margo tycker synd om Eve och anstÀller henne som sin assistent, men vÀl inne i Margos krets av teatervÀnner börjar Eve intrigera för att ta över rollen som Broadways stora stjÀrnskÄdespelare. En Äldrad stjÀrna utmanas av ung beundrarinna. I rollerna: Bette Davis, Anne Baxter, George Sanders, Celeste Holm, Gary Merrill, Thelma Ritter, Barbara Bates m.fl. Marilyn Monroe fin i sin tidiga biroll i film.

21 kommentarer:

Mösstanten sa...

Har nog inte sett den hÀr filmen. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, riktigt bra skÄdespelare, sevÀrd film.

femfemman sa...

Funderar pÄ om det blir nÄgra julkort i Är. Kanske dags att lÀgga ner helt...Nej, förresten... det fÄr bli ordentliga julhÀlsningar till nÄgra. Lite julbrev.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, nu kan PostNord ta vÀldigt lÄngt tid sÄ alla kort och paket mÄste skickas i god tid, vi har bara utdelning tre dagar i veckan, sÄ det kan bli tio dagar...

Znogge sa...

Det var ett annorlunda men fint pepparkakshus.
Vi skickar julkort men det blir fÀrre Är frÄn Är. JulhÀlsningar förmedlas pÄ annat vis numera. Lite av en generationsfrÄga kanske...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, "hus" har maken bakat bara första gĂ„ngen, sedan har pepparkakshusen berĂ€ttat nĂ„got som hĂ€nt under Ă„ret 🎄 Nu har sonen tagit över traditionen och bakar nĂ„got med sina flickor.

Boklysten sa...

Julkalendern har jag faktiskt aldrig följt sÄ jag har ingen aning om hur de Àr...

Mrs Calloway sa...

har inte följt julkalendern i TV pÄ flera Är eftersom jag har tyckt att de varit fÄniga. men i Är Àr Kjell Bergqvist med sÄ det kan bara inte bli dÄligt. de julkalendrar jag minns bÀst Àr nog de jag sÄg tillsammans med barnen. tÀnkte att det inte skulle bli jÀktigt med nÄgra julförberedelser i Är. julklapparna Àr sÄ gott som klara. problemet Àr en okokt skinka. jag vill tillreda julskinkan sjÀlv

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har ju sett Julkalender bĂ„de med och utan barnbarn đŸ€¶

Susjos sa...

Vilket pepparkakshus!
Jag skickar fortfarande julkort, men det blir fÀrre och fÀrre!
Julkalendern Àr kul att titta pÄ vissa Är! Minns Mirakel frÄn 2020, den var sÄ bra!
Ska bli kul att se hur den blir i Ă„r.
Ha en fin helg!

BP sa...

Tycker sonens pepparkaks-Gotland Àr inte bara otroligt fint utan minst lika kreativt. Snyggt. Och han mÄste ha haft minst fyra veckors semester med tanke pÄ antalet prickar;-)
Nej, det blir inget Paris för mig heller. Men jag kan i alla fall "skryta med" att jag var pÄ plats under fotbolls-VM 1998 som Frankrike vann. Alltid nÄt;-)

Hanneles bokparadis sa...

Kul att skapa Ätets hÀndelse med pepparkaksdeg, sonen har fortsatt med traditionen efter maken.

KlimakteriehÀxan sa...

RÄkade klicka in mig i filmen och insÄg att jag hade velat se den frÄn början.

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, Allt om Eva finns i sin helhet i svtPlay

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Wow! Vilket pepparkakshus det mÄste varit! Jag Àlskar verkligen mysteriet pÄ greveholm

Paula sa...

Inga pepparkakshus och inga julkalendrar hos mig. Men en julafton med familjen blir det.

Hanneles bokparadis sa...

sonen gör pepparkaks”hus” hemma hos sig med döttrarna 😍

Hanna / Rak i ryggen sa...

Kul pepparkakasprojekt! Börjat titta pÄ filmen, tack för tips :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, bra sevÀrd film, vet inte vad sonen skapar av pepparkaksdegen i Är.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Vi Àr nog ganska mÄnga som slutat att skicka julkort

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, tiderna förÀndras, andra vanor.