Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 december 2023

julens läsning - kultur

Fortsätter med Jon Fosse.

köpt juliga noveller till mig själv.
Fick tips av Enligt O om Kvinnornas jul : 24 berättelser i advent med Fredrika Bremer, Karin Boye, Astrid Lindgren, Tove Jansson, Kerstin Ekman, Bodil Malmsten, Karolina Ramqvist.



Vad planerar du att läsa i jul? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.

11 kommentarer:

Znogge sa...

Här blir det en del julböcker blandat med annat. Jag läser ju alltid så att det är jul snart förändrar inte det.

Klimakteriehäxan sa...

Den där kvinnojulsboken har jag missat. Tydligen "syster" till Selmas julbok.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag läser ju också alltid men trevligt att variera sig.

Klimakteriehäxan, finns en hel del julantologier.

Mrs Calloway sa...

vi har två lika! Fosse och Kvinnornas jul. sen får vi kanske någon hård julklapp av tomten också

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har inte önskat något av tomten 🎅

Robert W sa...

Vilka trevliga små tomtar på din bild längst upp!

Kvinnornas jul låter som en intressant bok.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, mina tomtar är barnvakter🤶🎅🏻

femfemman sa...

Förhoppningsvis ska det bli lite tid över till läsning. Har både biblioteksböcker och egna pockets i "läsehögen".

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, på julen har man väl all tid till läsning 📚

enligt O sa...

Känner att jag nästan fyllt min kvot med julböcker, men klassiska sådana är ju en annan sak.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, de äldre berättelserna är fina.