Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 december 2023

mistel ⭐️ God Jul 💚 fem en fredag

Häng upp en mistel vid dörren där man kan kramas.

1 Känner du dig klar inför julens dagar? ja, handlat vår favoritmat, slipper gå ut i snöstormen.
2 Hur kommer du fira (eller inte fira) i år? vi har firat tre födelsedagar redan, julafton på tu man hand, träffar andra familjemedlemmar under juldagar.
3 Har du någonsin kört julklappsleken? sonens familj har gjort.
4 Vad är något du alltid gör under julen? ser Utlysning av Julfred i Åbo kl 11 i svt2.
5 Vad är ett julminne du alltid kommer minnas? när tomten hade slängt skidor ovanpå farstun, med helikopter sa föräldrarna.

God Jul!
Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

20 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Vi har aldrig haft en mistel, men det kramas och pussas ändå :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, det får vi hoppas, vi gillar olika sorters julblommor 🌺

Znogge sa...

Mistel hade vi alltid i mitt föräldrahem men nu när vi har hund är det inte tal om det. Misteln kan orsaka livshotande förgiftningar hos hundar. Men men, man kan kramas och pussas ändå :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, har försökt flera år att få mistel att växa i vårt äppelträd, inte lyckats än 🙂

Boklysten sa...

Skönt att inte behöva ge sig ut i butikerna så här dagarna innan jul, så är dt för oss också!

femfemman sa...

Ingen mistel här!
Julhandlat!
Bara lite matlagning i morgon! God fredag!

Mrs Calloway sa...

vi har lätt pudersnö, ännu ingen storm, klart och lite kallt. har en del kvar att göra och borde vara stressad, men det är jag inte. ska gå till biblioteket och hämta inte mindre än tre Fosse - titlar!

Hanneles bokparadis sa...

Snöat lagom, ska bli kallt inatt ⛄️

Susjos sa...

Skönt att slippa gå ut i ovädret. Trevligt att träffa barn och barnbarn i juldagarna. Önskar dig en God Jul!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, lycka att ha barnbarn i närheten 💕

BP sa...

Just ja, Pia har ju drabbat Västkusten. Så smart av dig att handla all julmat igår. Precis vad jag också gjorde. Nästan att man känner lite skadeglädje när man ser folk jäkta till Täby Centrum i snön och blåsten. Ja, jag vet att jag är elak;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, du är inte elak… jag gillar inte stressa sista dagarna 🏃🏼‍♀️

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Kul där att din son gör julklappsleken :)

Hanneles bokparadis sa...

han har nog lärt av sin fru 🎁

it_is/Anette sa...

Mistel, fanns aldrig när jag växte upp, men vi började med det när jag fick egen familj och den traditionen har mina döttrar tagit med sig och sätter upp en varje jul.
Gillade ditt minne, det var skoj av dina föräldrar att säga så.
Ha en riktigt fin julhelg

Hanneles bokparadis sa...


Anette, minns inga julblommor, man har fått skapa egna traditioner, röda tulpaner är julfint.

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är konstigt att jag som är så tokig i julen aldrig haft en mistel. Förmodligen så beror det på att inga i min släkt hade det. Alla mina släktingar bodde i Stockholm och där är det inte speciellt vanligt. Jag tror inte ens dom visste hur en mistel ser ut...men pussades gjorde det mycket ändå!
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, vi har skaffat egna traditioner, jag har försökt få mistel att växa i äppelträdet, kram

Paula sa...

Fred har blivit en bristvara på jorden, varförlär vi oss aldrig. Och religionen är en stor bov i sammanhanget, den förorsakar många krig.
Hoppas du får en fin julhelg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, julfred handlar om att de som super och slåss under juldagarna fick högre straff, önskar detsamma!