Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 december 2023

Skuggriket av Kim Faber, Janni Pedersen

Skuggriket (2023) av Kim Faber, Janni Pedersen Modernista.
En väktare mister livet i samband med en våldsam explosion på Nordjyllandsverket – ett av Danmarks sista kolkraftverk och en jättelik källa till koldioxidutsläpp. Vad som först verkar vara en olycka visar sig vara ett attentat när polisen hittar fragment av en millitär kamikazedrönare bland spillrorna. En radikal organisation tar på sig dådet.
   Samma morgon påträffas en annan man mördad i en lyxvilla i Köpenhamns norra delar. Han är son till landets kontroversiella klimatminister, och fallet får en explosiv utveckling då det visar sig att den döde hade ett allvarligt kokainmissbruk – och dessutom en central roll i ett hittills okänt narkotikanätverk.
   Utredarna Martin Juncker och Signe Kristiansen kan först inte hitta något samband mellan de två händelserna, men när deras kollegor gör en omvälvande upptäckt ändras förutsättningarna totalt.

De debuterade 2019 med kriminalromanen Vinterland. Janni Pedersen är till vardags kriminalreporter på danska TV2. Kim Faber är före detta journalist på Politiken, där han arbetade som nyhets- och kulturjournalist i 25 år. Skuggriket är den fjärde boken i deras hyllade serie om Martin Juncker.
De har också skrivit Satans sommar, läs: HÄR, och Blodland (2022).

    Kristoffer vet att fadern sörjer att han valt att bli polis i stället för att om några år kunna ta över gården utanför Herning, gården som Jørn Kirch för tjugo år sedan ärvde efter sin far. Men det är å andra sidan bättre att grabben skaffar sig ett jobb på Jylland än flyttar till huvudstaden.
    Att Kristoffer vet något alls om sin fars känslor är hans mors förtjänst. Det är också hon som berättat att fadern knappt hade en enda lugn natt under det halvår som sonen tjänstgjorde i Afghanistan.
    Det slår honom plötsligt att det gått flera veckor sedan han senast pratade med föräldrarna.
(sid 35) Flera smakbitar: HÄR. Modernista.

14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Kim Faber känner jag i varje fall igen. kan bero på att jag har Satans sommar i min hylla

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, riktigt bra samtidsförfattare.

Lotten sa...

Den här läste jag precis innan jul. Mycket bra serie!

Hanneles bokparadis sa...

LOtten, Kim Faber och Janni Pedersen är verkligen bra.

Znogge sa...

Tack för tipset. Den är noterad.

Önskar ett gott slut!

Mia Eggimann sa...

Jag har inte hunnit läsa serien än men är sugen.

Hanneles bokparadis sa...

Riktigt bra samtida serie.

Boklysten sa...

Känner inte till den serien, men den låter intressant. Tack för smakbiten!

Monika sa...

Fick denna i julklapp och jag har väl tanken att jag ska läsa den ganska snart.

Bokdivisionen sa...

Kände inte alls till denna bok. Gott nytt år!

Paula sa...

Tack för smakbit, inte min favoritgenre. Gott nytt År

Hanneles bokparadis sa...

tror att genrerna slut

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, intressant nutidsskildring.