Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 januari 2024

bra filmer - kultur

Flera bra varierande filmer förra året, såg vissa med tre generationer.
Årets feministiska bio: Barbie. 
Årets barnsligaste bio: Den lilla Sjöjungfrun.
Årets science fiction bio: Guardians of the Galaxy.
Årets fantasy bio: Avatar.
Årets bok- och filmpärla: De åtta bergen av Paolo Cognetti.
Årets franska bio: En liten bokhandel i Paris.

Jag är inte förtjust i böcker eller filmer om sjukdomar men dessa bra:
Ordinary Love, fin brittisk film om bröstcancer, svt: HÄR.
The Father med Anthony Hopkins om alzheimers i svt: HÄR.



Vilka riktigt bra filmer vill du tipsa om?
undrar: enligt O i veckans Kulturfråga.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Jag var inte på bio en enda gång under 2023 faktiskt så filmer jag såg blev på TV.
Barbie har jag hört väldigt blandat om så den ser jag fram emot att se vid tillfälle.

Klimakteriehäxan sa...

Barbie, Sjöjungfrun och The Father har jag sett. Var helt fascinerad av den senare: tänk att drottning Elizabeth kom och tog hand om gamlingen!!!! (Olivia Colman var inpräntad i min hjärna som The Queen).

Hanneles bokparadis sa...

mycket bra filmer både på bio och i svt

femfemman sa...

Såg The father för ett tag sedan. Gripande! Tack för tips om den Ordinary love. "The MIracle Club" ( Bra) och den i mitt tycke, trista filmen om bokhandeln var kanske de filmer som jag såg förra året. eller kanske några mer... man glömmer så fort. Triangle of Sadness? Filmen om Sven Stolpe och Olof Lagercrantz? Undrar om det var i våras jag såg dem... tror det... Går ju på SVT båda två

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, finns många filmer om bokhandel, något för alla smaker.

Mrs Calloway sa...

har sett The Father och Ordinary love. mycket bra båda två

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, mycket sevärt i svt

enligt O sa...

Tack för tipsen! De åtta bergen vill jag verkligen se!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, såg med sonen, underbar film, han ville läsa boken också.