Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

23 februari 2024

Cotswolds 🇬🇧 fem en fredag

Pittoreska Cotswolds
se: HÄR.
Poeten Pam Ayres tar med oss pĂ„ en resa genom sitt Ă€lskade Cotswolds – en av Englands vackraste regioner. Parfym, ost och en tusenĂ„rig ek. Seriestart. Resan börjar i "Cotswolds Venedig" - Bourton-on-the-Water. Pam besöker parfymtillverkaren som skapade dofter Ă„t drottning Elizabeth II. I Oxfordshire blir det besök pĂ„ slottet dĂ€r Churchill föddes och möte med britpopstjĂ€rnan som började tillverka ost. KanalfĂ€rd, kostymdrama och bikupor. Pam reser med kanalbĂ„t lĂ€ngs Kennet and Avon Canal. Under resan fĂ„r hon lĂ€ra sig om trĂ€dgĂ„rden Rococo Gardens erotiska förflutna, möter skĂ„despelerskan som Ă€lskar hĂ€sttĂ€vlingar, och upptĂ€cker en guldgruva för antikvitetsĂ€lskare. Även om vi har rest i England och besökt de flesta platserna sĂ„ Ă€r programmet riktigt sevĂ€rt.

1 Blir du visare med Ă„ren? Absolut.
2 Hur firar du din födelsedag? ofta med min stora familj.
3 Vad skulle du önska idag om du blÄste ut ljusen pÄ tÄrtan? inget sÀrskilt.
4 Har du nÄgonsin haft en dÄlig födelsedag? nej, tror inte.
5 Är du bra pĂ„ presenter till andra? Absolut, hittar pĂ„ personliga saker.

Hipp Hurra Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

20 kommentarer:

Mösstanten sa...

Trevligt tips! Man kan resa genom tv ocksÄ, inte bara genom böcker. :-)

Anna i Portugal sa...

Tack för tips! Det Àr nÄgot för mig tror jag. Trevlig fredag!

femfemman sa...

Vackra England. LĂ€ngtar!

Hanneles bokparadis sa...

JĂ€ttetrevligt program, vi kĂ€nner igen mycket frĂ„n vĂ„ra resor 🙂

it_is/Anette sa...

Visst blir vi alla visare med Ă„ren, vore trĂ„kigt om nĂ„gon svarar nej pĂ„ den första frĂ„gan 😊. Att kunna hitta bra personliga presenter Ă€r det inte alla som kan, men det uppskattas verkligen av andra.
Och jag sÀger som övriga, tack för tipset - du fÄngade mitt intresse redan i början med orden" parfym, ost och en tusenÄrig ek"

Ha en fin helg

Znogge sa...

Kan tÀnka mig att det Àr en vacker region.
Visst blir vi klokare med Ären eller i alla fall sÄ fÄr vi större erfarenhet.

Trevlig fredag!

KlimakteriehÀxan sa...

Klokare? Förmodligen. Försiktigare? Förhoppningsvis. LÄngsammare? TyvÀrr.

Mrs Calloway sa...

vÀldigt roligt med presenter dÀr en förstÄr att givaren tÀnkt till. jag försöker göra sÄ sjÀlv.

Hanneles bokparadis sa...

klart vi blir klokare med Ă„ren 😀

Kina sa...

Det skulle jag vilja göra! Åka pĂ„ de engelska kanalerna. Min syster gjorde det ett Ă„r, och det var helt underbart sa hon. Men jag kan ju inte Ă„ka sjĂ€lv!

Paula sa...

Kanalturer Àr vÀl okej, jag tittar nu pÄ serien Ett enklare liv, helt underbara berÀttelser om mÀnniskor som bor pÄ de mest avlÀgsna platser. Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

Ett enklare liv Àr helt fantastiskt program.

BP sa...

Bra sjÀlvkÀnsla dÀr med ditt första svar;-)
Jag brukar ocksÄ försöka hitta pÄ saker som jag tror passar mottagaren. Det Àr dock inte alltid sÄ lÀtt, speciellt om mottagaren "har allt".

Hanneles bokparadis sa...

BP, om mottagaren har ”allt” sĂ„ kanske ger jag en upplevelse.

Susjos sa...

Visst blir man visare med Ă„ren, inte dumt alls!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, och vet bĂ€ttre hur man vill ha det 🙂

Susie pÄ StjÀrnarve... sa...

KanalbÄt har vi Äkt en gÄng tillsammans med min mamma o pappa och en kompis i en vecka. Mycket kul!
Sen har vi - alltsÄ bara Rolle och jag tagit en vecka pÄ en "vanlig bÄt. OcksÄ kul! SÄ bÄda tripperna kan rekommenderas...
kram-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, lÄter som fina upplevelser.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Alltid fint att fira med sin familj

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, bra anledning att trĂ€ffas 🧡