Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 februari 2024

Dagsljus först på lördag av J.B. Priestley

Dagsljus först på lördag (Dayligtt on Saturday 1943) av J.B. Priestley, när jag läst färdigt hittade jag boken på engelska i min bokhylla. Boken handlar om människor i en kamouflerad flygplansfabrik i England under kriget, där arbetare ser dagsljus bara på helgerna. Priestley har blivit min favoritförfattare, bra personbeskrivningar, texterna känns moderna. I den stora krigsfabriken känner alla varandra och tilltalar varandra med namn.

Han tvekade ett ögonblick. "Och jag känner ansvar för min pojke också", tillade han och sänkte rösten. "Ja, Sam, det gör jag. Det är delvis därför jag står här och pratar med er så här sent. Jag vill inte fara hem. Jag vet inte hur jag ska kunna se min hustru i ögonen. Hur kom det sig att vi tillät allt det här, så att våra pojkar - som gick i skolan på den tiden när vi sa til varandra att Hitler inte hade några onda avsikter - så att de ska offra sina liv? Det står maskiner där nere som jag köpte i Tyskland mindre än ett halvår innan kriget började. Och vi sålde motorer till dem och skulle ha sålt vad som helst till dem bara vi hade haft det. Det var bra för affärer. Varför insåg jag inte vart det bar hän." (sid 265) Flera smakbitar: HÄR.

21 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

min smakebit är också från 1943. Priestley ärjag bekant med. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, kul sammanträffande, tänk att Priestley skrev detta under kriget.

Lotten sa...

Låter intressant. Kände inte till författaren innan.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för smakis. Ny författare för mig. Häftigt att 1940-tal känns modernt.

Hanneles bokparadis sa...

Priestley har blivit en favorit, en intressant läsvärd bok.

Bokdivisionen sa...

Ingen jag känner till men det är så fantastiskt att böcker överlever så att vi får veta hur folka tänkte, tyckte och gjorde förr!

femfemman sa...

Du är fenomenal på att hitta böcker, som jag aldrig skulle titta åt. Tycker att d et är svårt att välja vad man vill testa att läsa. Jag är ju periodare och läser en bok om dagen under några veckor, och sen inget alls på en månad....

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!

znogge sa...

Tack för smakbiten. En intressant bok låter det som och ja, det var nog en del som ställde sig den frågan då.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, intressant att Priestleys bok kom ut 1943.

astridterese sa...

Jeg har også opplevd det at jeg har en bok i bokhyllen ... :-) Jeg ryddet litt tidligere i dag og så en bok jeg ikke ante jeg hadde. Men jeg har IKKE for mange bøker :-)
Ønsker deg en fin søndag!

Paula sa...

En tidlös roman, alltid aktuell

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, jag har inte heller för många böcker 😀

Sara Pepparkaka sa...

Så där kan det vara, plötsligt dyker det upp böcker man inte visste att de fanns!

Boklysten sa...

Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

J.B. Priestley var stor på sin tid i England, han skrev olika genrer, mycket är översatt till svenska.

KajsaLisa sa...

Låter spännande. Visste du att under 30-talet genomförde Storbritannien the new works program för att motverka depressionen . Man byggde bland annat ut tunnelbanan. Tyvärr blev det inte klart innan krigsutbrottet. Att man använde tunnelbanan som skyddsrum är ju allmänt känt. Men dom nya tunnlarna i Central line gjordes om till fabriker som tillverkade flygplansdelar, vilken arbetsmiljö.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, det kände jag inte till, men tunnelbanorna visste jag att användes. Ganska tuff arbetsmiljö beskrivs i denna bok också, buller utan dagsljus.

Monika sa...

Tror inte att jag kände till den här författaren. Tyvärr så är ju boken aktuell. Igen.

Åsa sa...

Spännande, kände inte alls till denna. Tack för smakbit!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, relativt gammal bok som inte ens med i årets bokrea