Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 mars 2024

internationella Pi-dagen π

Tomtar gillar matte och siffror och tänker fira internationella π (pi) dagen.
oändligt antal decimaler.

Jag tyckte om matte och kämpade envist med dessa böcker.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

Matematik är min dotters grej, men inte riktigt min.

femfemman sa...

Har för mig att vi hade ett antal tjnnare häften för varje årskurs på gymnasiet. Blev ganska abstrakt på slutet. Gillar att undervisa i matte. Och höra ämnet konkret

Anna i Portugal sa...

Jag gillade matte i grundskolan och sen även ekonomi i gymnasiet.

Hanneles bokparadis sa...

utan matte klarar vi vardagen dåligt

Znogge sa...

Matte är spännande tycker jag och själv gillade jag alltid ämnet. Böckerna är väldigt välbekanta. Dock kommer jag inte att fira dagen på något speciellt vis. Även ganska så unga elever klarar klurig problemlösning.

Ylva sa...

Just det, det är pidagen. Och även internationella njurdagen!

Hanneles bokparadis sa...

finns nog dagar för alla behov och önskemål

BP sa...

Matte var mitt sämsta ämne i skolan. Men att pi är lika med 3,14 fanns kvar i fack 52 i min hjärna. Undrar varför;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, grekiska bokstäver är ganska vackra 🙂