Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 mars 2024

Judotränare i Göteborg lär seniorer ramla rätt - fem en fredag

Judoklubbar lär seniorer ramla rätt: ”Tänk att du är en boll” Se: HÄR.
85-åriga Sonja är den som är bäst på kullerbyttor, säger judoinstruktören.

1 Hur kittlig är du? Mycket.
2 När kände du dig senast avtrubbad? för mycket nyheter.
3 Vad fick dig senast att skruva på dig? någons dåliga skämt.
4 Vad senast gjorde att du fick kväljningar? foton på grisfötter i gelé.
5 Vad tycker du är mest obekvämt att sätta på dig? tajta kläder.

Olust hos ElisaMatilda: HÄR.

13 kommentarer:

Mösstanten sa...

Jo jag såg det där. Själv kör jag med Icebugs.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, icebugs är bra, men ibland finns det osynliga isfläckar när man har vanliga skor. Och man kan snubbla och ramla även på sommaren.

it_is/Anette sa...

Ja det där med att ramla rätt kanske vore något man skulle få lära sig redan från det att man är yngre, och sen påminnas om då o då under åren som går. För det kan ju göra att man klarar av ett fall lite bättre.
Och det är med sorg man konstaterar att det händer så mycket hemskheter i världen att man helt enkelt slutat ta till sig nyheter.

Ha en fin helg

Mrs Calloway sa...

allt ramlande känns fel. som tur är händer det sällan. peppar, peppar. dåliga skämt är bara pinsamma. tajta kläder ett elände. om en skulle få på dem är de ju bara obekväma

Znogge sa...

Att trilla "rätt" är viktigt men oftast så går det så snabbt att man inte hinner påverka det. Sedan är det absolut inte fel att vara medveten om det.
Tyvärr är inte alla skämt roliga utan en del är verkligen pinsamma...

Hannas krypin sa...

Låter hur bra som helst att lära sig att trilla rätt. Många skador kan då förebyggas tänker jag.

Kina sa...

När man har ont överallt så är i alla fall jag rädd för att ramla, och hur ska man då kunna träna på det?
Frågorna 2-5 är jag helt överens med dig. Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

när man tränar mer på att ramla, sitter det i muskelminnet,
70 000 personer läggs in på sjukhus till följd av fallskador varje år, de flesta av dem är äldre

femfemman sa...

Vore inte dumt att lära sig ramla rätt. Är ju rädd för att ramla, trots att jag bara skadat mig en enda gång. För tjugo år sedan. Bruten handled.... Sen dess går jag som en riktig åldring , då det är halt ute.
Skulle inte äta grisfötter idag, men gjorde det med glädje då jag var barn.
Tajta kläder, ja det beror vad som menas; Det som skär in, det är otrevligt, men tighta träningsbyxor, de tycker jag är supersköna att ha på.
Avtrubbad, ja, det blir man över allt elände som sprids i media. Dåliga skämt... det är media också bra på.
God fredagseftermiddag.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag snubblar på höga trottoarkanter ibland.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Dåligt skämt gärna oetiska gillar jag inte.

Susjos sa...

Grisfötter i gele låter inte alltför gott!
Dåliga skämt är inga höjdare...
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Skämt är svårt, dåliga skämt är värst.