Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 mars 2024

Nomadland i svt - fem en fredag

Nomadland Amerikansk långfilm från 2020, se: HÄR.
Ett drama om den medelålders änkan Fern som likt många andra amerikaner drabbats hårt i efterdyningarna av finanskrisen 2008. När hon får sparken från sitt jobb säljer hon sina ägodelar och köper en enkel husbil. Nu börjar ett osäkert men också fritt och självständigt liv för Fern, som börjar leva ett nomadliv utefter vägarna i USA. Regi: Chloé Zhao, belönad med tre Oscar.
I rollerna: Frances McDormand, David Strathairn, Charlene Swankie, Bob Wells, m.fl.

1 Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag? glatt.
2 Vilka fem ord beskriver planerna för din helg? oplanerat, slött, nöjsamt, läsligt, smakrikt.
3 Nämn fem adjektiv för att beskriva din vecka: hjälpsamt, soligt, lärorik,  intressant, kärleksfullt.
4 Vilka fem saker ser du i din närhet? iPad, kalender, suddgummi, USB, SanDisk.
5 Vilket av dina fem sinnen är starkast? syn använder jag mest, läser.

Fem Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

20 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för tipset! Den verkar intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, intressant lärorik film om dagens USA.

Znogge sa...

Tack för tipset. Det låter som en intressant film. Många människor ser det som en dröm att få leva så men jag håller mig nog till vårt hus.

Trevlig fredag!

Ps. När man besöker din blogg poppar andra sidor upp. Det gäller Bitcoin och halvskumma verifieringssidor. Ds

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en sevärd film, alla vill inte vara bofast.
Bloggen hoppar ibland till reklam ☹️

Kina sa...

Positiva svar! De allra flesta har svarat trött på ettan. Jag med! Men det är självförvållat i mitt fall. Läste till klockan var halv tre i natt! Ibland bara måste man läsa ut den bok man håller på med! Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Kina, jag är morgontrött men i morse mysigt med maken 💕
Orkar inte längre läsa sent på natten, trevlig helg!

BP sa...

Då är vi glada båda två:-) Skönt att läsa att det var soligt på Västkusten denna vecka. Kan tyvärr inte säga samma sak om ostkusten;-) Å med tanke på att du ser ett suddgummi så förvånas jag över att du fortfarande använder ett sånt... "Old habits die hard"... kanske;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, alla dagar har inte varit soliga, men har fikat på altanen flera gånger. Jag har gammaldags papperskalender (!) som jag fått av min svärson 🧡 någon måste vårda traditioner.

femfemman sa...

Tack för tips. Låter klart sevärd. Många härliga adjektiv på en fredag. God eftermiddag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, solen skiner så varmt, fikat på altanen!

Susie på Stjärnarve... sa...

Filmen lät intressant, kan vara nåt om vi hittar ett ex.

KRAM-Susie

Klimakteriehäxan sa...

Ett glatt humör är mer än pengar, som det heter i visan! Trevlig helg!

Mrs Calloway sa...

roligt att det är flera än jag som använder suddgummi. ja tror att lukten är mitt starkaste sinne

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, njuter av mitt goda smaksinne.

Anna i Portugal sa...

Det är kanske något för mig! Tack! Önskar dig en skön lördag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, önskar detsamma! 🙂

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Kärleksfullt lät fint :)

Susjos sa...

Va skönt med en oplanerad helg, och din vecka låter väldigt trevlig.
Hoppas helgen bir lika trevlig!

Paula sa...

Använder du fortfarande suddgummi? Det gör jag också, när jag löser korsord. Jag hinner bara läsa översta raden av ditt inlägg innan jag flyger all världens väg så nu orkar jag faktiskt inte gå tillbaka en tredje gång. Filmen du skrev om har jag prickat för att jag ska titta på vid tillfälle.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, löser inte korsord men behöver suddgummi ibland