Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

20 mars 2024

omlĂ€sning 🇬🇧 kultur

OmlĂ€sning Ă€r underskattat, och sĂ„ har man ju inte tid att lĂ€sa allt. Jag kan lĂ€sa nĂ„gra dikter ur diktsamlingar. LĂ€ser gĂ€rna nĂ„got brittiskt, nĂ€r lĂ€ngtan blir stor, Rosamunde Pilcher Ă€r perfekt, man kĂ€nner att man Ă€r dĂ€r. Virginia Woolf kan man lĂ€sa om och alltid upptĂ€cka nĂ„got nytt. 

Vilken bok har du lÀst om flest gÄnger och varför har du ÄtervÀnt till just den? undrar: enligt O i veckans KulturfrÄga.

13 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Woolf Àr ju ett sÀkert kort. SnÀcksamlarna skulle jag kunna lÀsa om, tror jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, lycka att hitta böcker som vĂ€rda en omlĂ€sning 📚

KlimakteriehÀxan sa...

Minns att jag tyckte om "SnÀcksamlarna" just. Men tror inte jag ger mer tid till den ...

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, Rosamunde Pilcher har skrivit tjugotal böcker som översatta till svenska, en del Àldre tidsmarkörer men mÀnniskor i olika generationer ganska lika i nutid.

Ylva sa...

Jag brukar inte ta mig tid att lÀsa om böcker men dikter kan man ju lÀsa flera gÄnger.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, dikter Àr toppen, finns för alla smaker.

KlimakteriehÀxan sa...

Nu kom jag loss med kulturfrÄgan ocksÄ.

Znogge sa...

Böcker som jag lÀst om har oftast varit barn- och ungdomsböcker. Numera lÀser jag ytterst sÀllan om böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det blir vĂ€l inte sĂ„ ofta man lĂ€ser om böcker, men ibland Ă€r man kanske trött, eller har en liten lĂ€ssvacka sĂ„ kan det vara skönt att plocka fram ett "sĂ€kert" kort 🙂

Susjos sa...

Vete tusan om jag lÀst om böcker, jo, barnböcker kanske!
Ha en fortsatt fin vecka!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, sĂ€llan man har tid till omlĂ€sning 📖

enligt O sa...

Diktsamlingar Àr perfekta att ÄtervÀnda till. Det gÄr att lÀsa allt frÄn en dikt till hela boken. Pilchers böcker har jag inte vÄgat lÀsa om av rÀdsla att de inte hÄller.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Pilcher Ă€r bra pĂ„ mĂ€nniskor och miljöbeskrivningar, kĂ€nner den brittiska atmosfĂ€ren 🇬🇧