Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 mars 2024

titlar på M - tisdagstrio

Marigold och Rose : en berättelse (2023) av Louise Glück.
Maurice
(1914) av Edward Morgan Forster ville han inte ge ut under sin livstid. Han var tonåring när Oscar Wilde dömdes till straffarbete för otukt. Fortfarande efter 100 år finns det många länder där publicering av boken inte skulle ses med blida ögon.

Mitt första liv : den gudarna älskar dör inte av Bodil Malmsten.


Böcker med titlar som börjar på M - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

15 kommentarer:

Mösstanten sa...

Mitt första liv är en fin memoarbok. De andra två har jag inte läst men jag har åtminstone Maurice i min läslista. Tack för påminnelsen om den och Marogold och Rose.

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

En läsvärd blandning.

Anonym sa...

Blir nyfiken på alla i din tro! Skriver upp dem/ Maria Bokologen

znogge sa...

En bra trio och Malmsten är alltid intressant och läsvärd.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av dessa. Tack för tips!

Mrs Calloway sa...

har läst Malmsten. och visst är väl Maurice filmad?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ja, såg Maurice i svtPlay i somras med James Wilby, Rupert Graves och Hugh Grant

Lena sa...

Tack för intressanta tips.

Monika sa...

Dessa tre kände jag inte till.

Lotten sa...

Tre okända böcker för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Författarna kanske är kända.

Ugglanoboken sa...

Maurice skulle jag vilja läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, Maurice av Forster är läsvärd, finns filmatiserad också.

Åsa sa...

Tack för tipsen, inte läst någon av dessa.