Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 april 2024

Farväl miss Bishop i svt - fem en fredag

Roliga frågor

1Vad kommer spela mest roll när du blir 80? att ha minnet och rörligheten.
2 Har du lånat eller tagit något du sen aldrig lämnat tillbaka? lånar sällan och lämnar tillbaka.
3 Fixar du saker själv, eller låter du någon annan fixa åt dig? lagar och fixar ofta själv.
4 Vad var din favoritleksak som barn? en katt mamma sydde.
5 Vilket är det konstigaste djuret? iller som husdjur, sett i koppel.
Fem en fredag hos: ElisaMatilda.


Farväl miss Bishop (Cheers for Miss Bishop)
Amerikansk långfilm från 1941, se: HÄR.
Ett romantiskt drama om Ella Bishop som bor i den amerikanska mellanvästern vid tiden kring det förra sekelskiftet. Redan tidigt bestämmer sig Ella för läraryrket och hon gör snart karriär vid stadens universitet. Men det går inte lika bra med hennes kärleksliv och till sist ställs hon inför ett ödesdigert val. Regi: Tay Garnett. I rollerna: Martha Scott, William Gargan, Mary Anderson, Edmund Gwenn, Sterling Hollaway, Sidney Blackmer m.fl.

12 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för filmtips. Den har jag nog inte sett.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, finns många gamla filmer man inte sett.

Ingrid sa...

Favoritleksak var det ju och inte favoritkaka.
Jag fick anledning att ändra på fråga 4.
Ha en fin helg!
/Ingrid

Mrs Calloway sa...

jag har också hemsytt som favoritleksak. stackras iller! ska inte vara i koppel. dessutom luktar de illa

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ingen aning hur iller luktar 🙂

Hannas krypin sa...

Jag kunde inte komma på någon favoritleksak. Det stod helt stilla.

BP sa...

Vilken himla rolig rubrikbild:-)
Håller helt med dig om ettan, och då främst minnet. Lånar heller varken böcker eller salt, för det är ju så lätt gjort att man glömmer lämna tillbaka saker.
Vad gäller att fixa saker så låter jag "experterna" sköta rent fysiska/praktiska jobb typ fönsterputs till exempel.

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag är gift med min fönsterputsare 😍

Paula sa...

Min dotter hade en afrikansk igelkott som husdjur, den var jätteliten. Barnbarnet hade två tama råttor. En tygkatt lät mysig

Hanneles bokparadis sa...

Paula, väldans, minns vita möss vi hade i bur...

Kina sa...

Fråga 1 håller jag absolut med dig. Jag avskyr när någon lånar saker och inte lämnar tillbaks det dom lånat, och så upptäcker jag till min fasa att det är just vad jag gjort. Så kan det vara!

Hanneles bokparadis sa...

Kina, lånar sällan, utom barnen emellan.