Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 april 2024

Kanaler, båtar och kärlek i svt

Kanaler, båtar och kärlek, se: HÄR.
Vännerna skådespelerskan Sheila Hancock 88 (gift med Kommissarie Morse), och programledaren Gyles Brandreth 73, reser genom Cambridgeshires våtmarker. På resans första etapp försöker de sig på landskapsmåleri, besöker en medeltida katedral, och får lära sig hur deras favoritpoet Rupert Brooke arbetade.

Rubert Brooke (1887-1915) var kompis med författarna i Bloomsbury-gruppen och blev mest känd för sina krigssonetter, även Winston Churchill beundrade hans diktning. Brooke deltog i första världskriget - men dog i blodförgiftning från ett infekterad myggbett. Han verkar ha varit en begåvad ung man som förberedde en avhandling; John Webster and the Elisabethan Drama, som gav honom stipendium till King's College. Jag har boken i min bokhylla, intressant med fina foton, även på Virginia Woolf med maken.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Verkar ju vara ett trevligt program som man kan lära sig lite av. Brooke har jag aldrig hört talas om tidigare.

femfemman sa...

Tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, mycket trevligt, lärorikt, får veta mer även av Kommissarie Morses tuffa barndom.

Anna i Portugal sa...

Dem ska jag se!

Znogge sa...

Det låter som ett väldigt intressant program och ett program i min smak.

Hanneles bokparadis sa...

älskar att resa i tv-fåtöljen 🙂