Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 april 2024

tonåringen ville köpa UKONs bok

Femtonåringen sms:ade att hon ville köpa Jag är ingen mördare (2023) av Ulf Karl Olov Nilsson, som mormor swishade jag gärna så hon kunde köpa den.

Jag lyssnade när UKON läste på Stadsbibliotek, har boken signerad med hans selfie. Av någon anledning har jag inte berättat om boken, som innehåller både allvar och humor, handlar om våld, åldrande och dödsdrift, om mamma, halvfabrikat och oförmodade perspektivförskjutningar. (bernur har läst: HÄR.)

Jag vill vara starkast och bäst i världen.
Jag vill vinna.
Jag vill vara den som vet mest.
Jag vill att alla ska tycka som jag.
Jag vill att alla ska tänka på mig hela tiden.
Mitt mål: All längtan, all kärlek, allt hat, all avund.
(sid 29)

Det var mors dag. Vi kollade på Barbapapa. Han hade hämtat några IKEA-påsar. Dom hade köpt svarta plastsäckar. Det fanns ett fack i kopieringsrummet. Hyrbilen var täckt med lera. Dom gav mig en kall portion kyckling med mandel. Vi delade på en delicatoboll. Vi satt på balkongen och rökte. Jag sa ingenting men borde ha gjort det. Jag tog tre djupa andetag. Alla var rädda och det smittar. (sid 76)

"Tänk om alla jag känner dog och ingen längre visste vem jag var."

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Har aldrig läst något av Ukon men man blir ju nyfiken.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, ville äga en bok av UKON, passade bra när han kunde signera 🙃

Anna i Portugal sa...

Känner inte till denna, men blir lite nyfiken.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, trevligt att dela intresse med barnbarn 🧡

Znogge sa...

Ny för mig men låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, första bok av UKON efter tio år.