Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 april 2024

uniform - tisdagstrio


Ned med vapnen! (1890) av Bertha von Suttner, hon fick Nobels fredspris 1905. Boken brändes under bokbålen i Nazityskland 1933.
Den andre (Spare) av Prins Harry, den Andre, reserv, nummer tre i tur. Barndomen, tiden på internatskola. Mycket idrott, militärutbildning till pilot, kriget i Afghanistan.

Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj.

Yrken (eller andra roller) med uniform, i handling, titel eller på omslag (Uniformens dag den 17/4) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

14 kommentarer:

Cinnamon sa...

Har läst Kriget har inget kvinnligt ansikte och vill läsa prins Harrys bok om jag kan få tag på den..

Mösstanten sa...

Den enda jag har läst är Kriget har inget kvinnligt ansikte, men den är ju också så bra.

Hanneles bokparadis sa...

boken om Prins Harry är intressant och läsvärd, nutidshistoria

Anonym sa...

Vill läsa Suttners och prins Harrys! Tack för tips!
Kriget har inget kvinnligt ansikte var bra

Maria Bokologen

Znogge sa...

En väldigt intressant trio tycker jag. Ja, redan på den tiden brände man böcker. Då var det andra och nu koranen.
Kvinnor tog ett stort ansvar och var delaktiga på många plan under andra världskriget. Nu har jag i och för sig inte läst boken.

Hanneles bokparadis sa...

Kvinnorna har gjort mycket under krig, på alla plan…
men inte fått äran

Mrs Calloway sa...

Aleksijevitj har jag läst. Prins Harry har jag bläddrat i, men det blev inte mer

Klimakteriehäxan sa...

Kul att du kom på att använda Harry i uniform! Har funderat på att läsa den.



Hanneles bokparadis sa...

tyckte mycket om att läsa Harrys berättelse

Lotten sa...

Kriget har inget kvinnligt ansikte tog jag också med. Oerhört bra bok.

Mia Eggimann sa...

Bra trio får skynda mig att svara innan jag slängs ut

Ugglanoboken sa...

Aleksijevitjs bok var verkligen omskakande läsning!

Hanneles bokparadis sa...

Svetlana Aleksijevitj beskriver många tysta kvinnors verklighet.

Fialia sa...

Försöker få mig själv att läsa fler biografier och memoarer. Har funderingar på att ge mig på boken av Prins Harry.