Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

07 maj 2024

bok nummer 3, 14 & 23 📚 tisdagstrio

Kul att titta i andras bokhylla (KLICKA bilden större):

En hylla med vackra bra böcker.

3. Modern English poetry (1957) av Michael Meyer har jag betalat 5 kr för dessa drygt 200 sidor. Foto pÄ författarna, kort inledning om deras liv och liten svensk ordlista för varje dikt. Dikter av 26 författare, bland annat av Thomas Hardy, W B Yeats, D H Lawrence, T S Eliot, W H Auden, Dylan Thomas.

14. Poems and Songs of Robert Burns, en vacker bok jag fick av svÀrfars fru som var pÄ skolresa i Skottland 1967.

23. Egen död (2009) av Péter Nådas dÀr den ungerske nobelpriskandidaten relaterar sina innersta tankar och reflektioner under den dag dÄ han pÄ gatan drabbades av en hjÀrtattack och i tre och en halv minut var död innan han Äterfick livet.

Bok nummer 3, 14 och 23 i valfri bokhylla - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

20 kommentarer:

Cinnamon sa...

KÀnde inte till nÄgon av dina böcker.

Mösstanten sa...

Oj, den första boken var inte stor. Bortsett frÄn det tycker jag att det Àr en intressant trio. Jag skulle inte ha nÄgot emot att nosa lite i alla tre böckerna.

Hanneles bokparadis sa...

Alla tre Àr lÀsvÀrda.

Ugglanoboken sa...

Vilka fina! HÄller med om att det Àr kul att kika i andras bokhyllor!

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, kul tema, en av favorithyllor, bra böcker.

Mrs Calloway sa...

har en biografi om Burns som min mamma köpte till mig nÀr hon var pÄ resa i Skottland. Nadas bok Àr vÀl prosa?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, gillar de Àldre böckerna. Egen död av Péter Nådas Àr en liten bok om stora funderingar

Znogge sa...

Att titta i andras bokhyllor kan vara vÀldigt intressant, speciellt om det finns böcker i dem vilket inte alltid Àr en sjÀlvklarhet ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, eller hur, fĂ„r lite nya tips och idĂ©er 🙂

Robert W sa...

Jag har inte lÀst nÄgon av dina böcker. Kul tema. Vad Àr en nobelpriskandidat?

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, varje höst dyker det upp namn som folk tror ska fÄ Nobelpris.

Veiken sa...

Ett litet axplock av det som finns i din bokhylla. Kul trÄd!

Fialia sa...

VÀldigt spÀnnande att se nÄgon annans bokhylla. Tack för den titten :)

KlimakteriehÀxan sa...

De poesiböcker jag har stÄr i en annan hylla ... och med mycket högre ordningsnummer om man vill rÀkna!

Hanneles bokparadis sa...

Fialia, eller hur, kul tema.

KlimakteriehĂ€xan, bra att man fĂ„r ha egen ordning i egna bokhyllor, jag har nog lyrik pĂ„ flera stĂ€llen 😍

Mia Eggimann sa...

Det var helt okÀnda böcker för mig

Anonym sa...

Peter Nadas bok vill jag lÀsa!

Maria Bokologen

Hanneles bokparadis sa...

Mia, det Àr vÀl intressant lÀsa om böcker man inte kÀnner till?

boksuddis sa...

Oj, vad roligt med tre helt nya titlar! Nada lockar.
Mina tre finner du pÄ
https://boksuddis.wordpress.com/2024/05/07/tisdagstrion-bok-nummer-3-14-och-23-i-valfri-bokhylla/

/Maria

Hanneles bokparadis sa...

boksuddis, fĂ„tt mĂ„nga bra boktips av bokbloggare 🙂