Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 maj 2024

Faskikel 26 - Vi leker inte på gravar av Emily Dickinson

Faskikel 26 - Vi leker inte på gravar av Emily Dickinson.
Emily Dickinson (1830-1886) publicerade endast några enstaka dikter under sin levnad, de flesta mot hennes vilja. Efter hennes död hittade hennes syster Lavinia fyrtio häften - av Dickinson-forskarna kallade faskiklar - i en låda, okänd för omvärlden. Detta är det tjugosjätte faskikeln, förmodligen skriven under några sommarveckor 1863. Översättning UKON Ulf Karl Olov Nilsson, Jenny Tunedal.

Vi leker inte på Gravar -
Det finns inte Plats -
Det är inte plant - det lutar

Och lägger en Blomma -
Och deras Ansikten slokar -
Vi räds att deras Hjärtan ska falla -
Och krossa vår näpna lek -

Därför flyr vi -
Som från Fiender - Undan
Vänder oss om - Bara Ibland -
För att mäta avståndet -

9 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tycker absolut att en kan leka på gravar. tror att de begravda skulle gilla det. men lite svårt har jag för Dickinson. Du har väl inte glömt Boktrisset?👀

femfemman sa...

Riktigt bra för att vara en dikt! Ligger mycket i de orden

Hanneles bokparadis sa...

glad att så mycket av Dickinson översätts

znogge sa...

Tja, synen på gravar är nog lite annorlunda i dag. Dikten är bra tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mycket förändrats på hundra år, färsk översättning.

Mösstanten sa...

Fin dikt. Emily Dickinson är en märklig poet. Eller var kanske man borde säga. Men hennes dikter lever ju än.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag vill läsa mer av Dickinson och lära mig mer.

Klimakteriehäxan sa...

Fick mig att tänka på alla som åker pulka på Skogskyrkogården när det är snötäckt där ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, själv kommer jag inte ha någon grav, vill umgås med de levande.