Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 maj 2024

bra barnböcker - helgfråga

Luna och superkraften gillades av nioåringen. Många kul äventyr av Sören Olsson, Leif Eriksson, Martin Svensson.

Åttaåriga fotbollsflickan väntar på den andra delen Dunder och Fotbollen. Den stora utmaningen hade hon med sig till skolan och berättade. Ta med barnen till biblioteket, trevlig utflykt. Bibliotekariehjälper gärna till.

På tisdag var det fritidshemmens dag och idag är det förskolans dag. Kan ni tipsa om några bra barnböcker. undrar: Mia.

14 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Brukade läsa böcker för mitt äldsta barnbarn, men nu när det är nattning vill han alltid att jag antingen ska berätta om när jag var liten eller hitta på en saga. Fast föräldrarna löser mycket för alla barnen, så lite berättande av farmor kanske inte heller är så dumt ibland.
Ha det skönt i värmen!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, trevligt, dessa har barnbarnen läst själva, och berättat om i skolan.

femfemman sa...

Idrottsböcker brukar gå hem hos, framförallt killar, som är kräsna vad det gäller böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, våra flickor, barnbarnen, idrottar själva, åttaåringen spelar hockey i ett flicklag, kul att det finns böcker om idrottsflickor ⚽️

znogge sa...

"Luna och superkraften" fick lilla S i påskpresent och den uppskattades. Håller med femfemman, när det gäller pojkar som inte är så roade av att läsa brukar idrottsböcker vara ett säkert kort.
För övrigt tycker jag att det finns fantastiskt många bra barn- och ungdomsböcker och duktiga bibliotekarier tipsar gärna :D

Sara Pepparkaka sa...

Min mans brorsdotter har också läst om Luna om jag minns rätt. När hon var yngre gillade hon verkligen Handbok för superhjältar.

BP sa...

Kul att du tar upp några böcker som är fotbollsrelaterade. Helt i min smak:-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Luna är riktigt bra serie.

Sara, Superhjälte-böcker riktigt omtyckta.

BP, du får kolla efter barnböcker ⚽️

KajsaLisa sa...

Brukar köpa böcker till småttingarna i släkten, Kapten Kalsongserien är en favorit.

Klimakteriehäxan sa...

Biblioteken tillhandahåller t o m pekböcker, det tycker jag är fint!
Är så glad att mina barnbarn än så länge älskar böcker.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, barnbarnen har haft roligt med Kaptenen.

Klimakteriehäxan, det är toppen, det finns även spel på biblioteket.

Mia Eggimann sa...

Jättebra böcker du tipsat om

Åsa sa...

Äventyrligheter och superkrafter är ingen dum kombination! :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, det tycker jag även som vuxen.

Åsa, mycket omtyckt av barnbarn.