Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

17 maj 2024

Fry dansar inte 🩋 fem en fredag

TrĂ€dgĂ„rdspyssel med barnbarn 💚

1 Vad har du gjort ute i solen den hÀr veckan? Àtit frukost pÄ altanen.
2 Vad njuter du mest av i vÄrsommarvÀdret? lÀsa utomhus.
3 Vad Àr din favoritsyssla utomhus den hÀr tiden? trÀdgÄrdsarbete.
4 Vad ser du mest fram emot att sommaren Àr pÄ vÀg? inte planerat nÄgot.
5 Hur ser din helg ut? gÄr pÄ teater med maken.
VÄren Àr hÀr hos: ElisaMatilda.

Nej tack, jag dansar inte (Fear of Dancing)
Kanadensisk dokumentĂ€r frĂ„n 2020 se: HÄR.
Stephen Fry har en intensiv motvilja mot att gĂ„ upp pĂ„ dansgolvet. Och han Ă€r inte ensam. Filmaren Michael Allcock kĂ€nner likadant, sĂ„ han har gjort den hĂ€r dokumentĂ€ren. Den tar oss frĂ„n Toronto till Miami, London och Afrika. Överallt, hög igenkĂ€nningsfaktor för mĂ„nga av oss. Överallt, mĂ€nniskor med korofobi - rĂ€dsla för att dansa. Börjar det i tonĂ„ren? Eller finns det en sĂ€rskild dansgen?

27 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för tipset! Den vill jag nog se.

femfemman sa...

Saknar dans. Det var superkul ju

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Stephen Fry Àr sÄ bra.

Anna-Lena, dansa Àr roligt och nyttigt.

Anna i Portugal sa...

HÀrligt med dina frukostar utomhus som jag vet du hÄller pÄ med stor del av Äret. Att lÀsa utomhus och jobba i trÀdgÄrden Àr favoriter hÀr ocksÄ. Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, förra oktober Ă„t jag frukost pĂ„ altanen varje morgon, nĂ„gon dag minus °C, mössa och vantar... Älskar vĂ„r lilla trĂ€dgĂ„rd, alla fĂ„glar, tack detsamma!

KlimakteriehÀxan sa...

Dansade mycket förr, tyckte det var kul - och motion fick man pÄ köpet. Nu Àr det nog fÀrdigdansat för min del tror jag.
Visst njuter vi nu nÀr vÀdret ör sÄ gudomligt vackert!

it_is/Anette sa...

Kul att lÀsa dina svar. Och det hÀr med att kunna sitta ute pÄ altan/balkong att Àta frukost Àr inte helt fel.

Ha en fin helg

Hannele sa...

KlimakteriehÀxan, dags att dansa med barnbarn!

Anette, svÄrt att kommentera hos dig

Znogge sa...

Att Àta eller fika utomhus Àr verkligen sÄ mysigt och det Àr en hÀrlig tid nu. Dessutom sÄ Àr det sÄ fint i naturen.
SĂ„ trevligt med teater tillsammans med maken i helgen!
Önskar en fin fredag!

Mrs Calloway sa...

utomhusfrukostarna började jag med för ett bra tag sedan. vinterjacka, raggsockor och varm halsduk var det som gÀllde dÄ. Àlskar att Àta frukost utomhus. sol, grönt och fÄgelsÄng och sÄ en bra bok pÄ det sÄ Àr lyckan fullstÀndig

Mrs Calloway sa...

har inte kommit in pÄ it_is/Anette pÄ lÀnge. jag har försökt allt inkl. bytt webblÀsare

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har ocksĂ„ suttit varmklĂ€dd pĂ„ altanen, precis som du sĂ€ger, sol, grönt fĂ„gelsĂ„ng 🙂

(jag har ocksÄ bytt webblÀsare för it_is/Anette, testat iPad)

Hannas krypin sa...

SÄ hÀrligt det lÄter med hÀng med barnbarn och frukost pÄ altanen!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, bĂ€ttre kan man inte ha det đŸ©¶

Carita Liljendahl sa...

Äta frukost ute, det har mĂ„nga svarat - och att lĂ€sa en bok.
HĂ€rliga tider just nu!

BP sa...

Förutom trÀdgÄrdsarbete (som jag ogillar skarpt efter att ha vÀxt upp i villa med stor trÀdgÄrd) hÄller jag med dig om det mesta. Har heller inget planerat under sommaren heller - det Àr sÄ skönt att bara vara och njuta av förhoppningsvis en massa sol och vÀrme:-)

Hanneles bokparadis sa...

Carita, skönt att vara ute nu.

BP, man behöver inte planera allt, vi har en liten bergstrÀdgÄrd.

KlimakteriehÀxan sa...

PS Àr stort fan av Stephen Fry

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehĂ€xan, jag med đŸ©¶

Susjos sa...

Visst gÄr vi en underbar Ärstid till mötes, Àr sÄ tacksam för att fÄ sitta pÄ balkongen och Àta frukost!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, man blir glad och pigg av mer uteliv!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Jag har ingen trÀdgÄrd men sÀkert kul:)

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, man kan sitta i en park och mysa 🙂

Rosor och ruiner sa...

Visst Àr det hÀrlig, att Àta frukost pÄ altanen, och att lÀsa med! Skön tid vi har framför oss!
/Gunilla

Hanneles bokparadis sa...

Gunilla, altanhÀng Àr hÀrligt!

Susie pÄ StjÀrnarve... sa...

LÄter underbart med frukost utomhus! HÀr har vi sÄ vansinnigt med frömjöl att man just nu drar sig för att gÄ ut pÄ altanerna. Och ska man sitta och Àta sÄ mÄste bÄde bord och stolar tvÀttas minst 3-4 gÄnger innan man kan slÄ sig ner!
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, trÄkigt, hÀr funkar det bra att sitta ute pÄ vÄrt lilla berg.