Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

20 maj 2024

konst 🎹 selfie


Min favorittavla om GetebergsÀngs bibliotek av Mona Johansson frÄn 1974, hon arbetade dÀr mÄnga Är. Litografin Àr ett interiörmotiv, biblioteket verkade Ären 1928-1966, huset byggdes 1875 och Àr nu rivet. Tavlan pryder nu mitt eget lilla bibliotek.

1. Mitt konstintresse pÄ en skala mellan 1 och 5: 3 har koll vad som hÀnder.

2. Den förste konstnÀren jag föll för: Akseli Gallen-Kallela som illustrerat Kalevala.

3. PĂ„ mina vĂ€ggar finns: kitsch, camp, curious, pĂ„fĂ„glar 🩚


4. Den sortens konst tycker jag fÄr för lite uppmÀrksamhet: textil, handarbete har nu fÄtt lyft. Under 1971 stickade jag denna vÀst, ur eget huvud utan mall.


5. Den senaste konstutstÀllningen vi varit pÄ: Albert Edelfelt med barnbarn.

6. Hur viktigt Àr det ekonomiska vÀrdet av konst tycker du? oviktigt. Har för lite plats för tavlor för det finns bokhyllor i alla rum.

Selfie hos: KlimakteriehÀxan.

14 kommentarer:

KlimakteriehÀxan sa...

Har man sÄ mÄnga böcker som du har behöver man ju bara lite pÄfÄglar som komplement, sen Àr konstupplevelsen total!

Margaretha sa...

Ja, konkurrensen om vÀggytor Àr hÄrd mellan böcker och konst.
Margaretha

Mrs Calloway sa...

sÄ Àr det ju. vÀggarna Àr upptagna av bokhyllor. vilken fin vÀst! men liten? du ritade vÀl upp mönstret? Gallen - Kallela Àr ju fin ocksÄ. mycket uttrycksfull

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, finns Àven böcker om konst.

Margaretha, sÄ Àr det men bokvÀggar Àr vackert.

Mrs Calloway, ritade inget mönster, stickade med fri hand, vÀsten passade mig, har anvÀnt den.

femfemman sa...

Kan bara hÄlla med till stor del. Har svÄrt abstrakta saker. BÄde mÄlningar och installationer.

znogge sa...

Det viktigaste Àr att ha saker som man tycker om tÀnker jag.
Vilken fin vÀst du stickade!

KajsaLisa sa...

NÀr det gÀller frÄga sex sÄ tÀnker jag sÄ hÀr, konst blir det först i betraktarens ögon och löjligt blir det först nÀr nÄgon sÀtter en prislapp pÄ upplevelsen.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, man kan lÀra sig uppskatta olika saker.

Znogge, att trivas sjÀlv Àr vÀl enda alternativet.

KajsaLisa, sĂ„ kan man se det 🙂

BP sa...

Sexan Àr vi helt överens om. KonstnÀren Edefelt har jag aldrig hört talas om, men det har du sÀkert inte om min konstnÀr heller.
Vad gÀller hantverk - broderi, stickning, virkning - sÄ kan jag absolut se "konsten" i det, men jag skulle inte vilja ha konstverken pÄ vÀggen - dammsamlare enligt mig. Men dina vÀstar ska ju bÀras och det Àr en annan sak. SÄ duktigt gjort utan mall!
Min bÀstis Yvonne gör egna mallar till hennes stickningar. Beundrar er som ser "systemet" sÄ att sÀga;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, min vÀst hade jag pÄ mig, inte pÄ vÀggen, har lite arvegods, gammelmormors fina dukar som togs fram till jul, hann inte samla damm.

Ingrid sa...

Bokhyllorna tÀnkte jag inte pÄ nÀr jag svarade, men visst tar de stor plats pÄ vÀggarna.
Ha en fin tisdag!
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, jag trivs vĂ€ldigt bra bland mina bokhyllor 🙂

Susjos sa...

Kul att lÀsa dina svar. Vilken cool vÀst du har stickat!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, kul nÀr man fÄr göra som man vill!