Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 maj 2024

Mord mellan raderna av Rex Stout

Mord mellan raderna (Plot It Yourself 1959) av Rex Stout, handlar om förlagsbranchen där man fuskar med plagiat. En grupp författare och förläggare anlitar Nero Wolfe för att undersöka en rad plagiatpåståenden. Wolfe förvirrar utredningen så illa att flera mord blir resultatet. Och när någon dör inser Wolfe att det inte är någon enkel utpressningsplan. Han måste dra nytta av sina färdigheter för att avsluta boken om en mördare som är väl insatt i mordets ABC.

En finsk bokläsare har läst flera av hans böcker, jag blev nyfiken och hittade en bok på biblioteket. Även en film i youtube som börjar med när Nero Wolfe inte blir störd i sitt orkidérum på morgonen, se: HÄR. Nero Wolfe har rutiner, när han fixar med sina orkidéer vill han inte bli störd.

"Jag frågade vad det var i omeletten och han sade fyra ägg, salt, peppar, en matsked dragonkryddat smör, två matskedar grädde, två matskedar torrt vitt vin, en halv tesked hackad schalottenlöklök, en tredjedels kopp hela mandlar och tjugo färska champinjoner. Jag trodde att det där skulle räcka för två och han sade, gode Gud nej då, det där skulle vara till mr Wolfe och ville jag ha en likadan? Det ville jag." (sid 177) Flera smakbitar: HÄR.

16 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det låter trevligt. Rex Stout känner jag igen. lite vagt Nero Wole också. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har svaga minnen av filmatiseringar

Znogge sa...

Det var länge sedan jag såg honom på TV. Det blev en påminnelse :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hittade något i youTube 🙂

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!
Skådespelaren på filmen du visar är väl han som spelade McCabe i Rättvisans män?

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag har dålig koll på filmstjärnenamn men jo, han är William Conrad

Paula sa...

Jag blir fortfarande utkastad innan jag hinner läsa dina inlägg, gillar omelett men min är aningens enklare och innehåller varken grädde eller smör. Tack för smakbit, ha en skön söndag

Hanneles bokparadis sa...

Paula, deckare från 1959 kanske inte är nåt för dig...

Lotten sa...

Det var en komplicerad omelett

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, ganska mycket komplicerad matlagning

Bokdivisionen sa...

Jag brukar gilla böcker om böcker och läsning.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, jag med, mest om förläggare här.

Monika sa...

Minns att det fanns en TV-deckare som odlade orkidéer och såg ut ungefär som på bokens omslag. Kan det vara samma?

Hanneles bokparadis sa...

Monika, låter som det.

Jokke sa...

Denna är tjugoandra av Nero Wolfes långa böcker (av 33 långa böcker).

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, jag har hittat en till på biblioteket i Göteborg 📕