Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 maj 2024

tävling - kultur

Knäböj : om kvinnor och styrketräning (2021) av Sara Martinsson är Augustprisnominerad berättelse om kvinnors styrketräning, inte förrän år 2000 var damer välkomna att ställa upp i OS.

Dunder och Fotbollen (2024) av Sören Olsson, Leif Eriksson, Martin Svensson gillas av åttaårigt barnbarn.

Det handlar om oss (2018) av Åsa Ringdahl berättar om Johan som är duktig hockeyspelare från Brynäs och flyttade till Östersund för att börja på hockeygymnasiet. Malin flyttade för att kunna fortsätta träna och tävla SM i dressyr. En fin jämställd debut om ishockey och ridsport.

Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami innehåller personliga essäer, inte bara om löpning utan även om livet och skrivande.

Gentlemän och spelare (2006) av Joanne Harris.

Vilka kulturella verk beskriver bedömning och tävling extra bra?
undrar: enligt O i Veckans Kulturfråga.

8 kommentarer:

Znogge sa...

Så bra exempel du delar med dig av och det verkar vara väldigt intressanta böcker. Tyvärr genererar kvinnlig idrott inte lika mycket pengar än medan männen kan tjäna mycket inom vissa sporter. Bättre än så borde det vara i dag.

Klimakteriehäxan sa...

Har inte läst dina. Bra att det skrivs ungdomsböcker i idrottsmiljö, kan förhoppningsvis värva unga bokläsare.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, nu har det blivit vissa förbättringar inom vissa områden, men mer behövs.

Klimakteriehäxan, våra barnbarn älskar att läsa dessa.

Mrs Calloway sa...

styrketräning innebär väl varken tävling eller bedömning? nu försvann din blogg

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, boken innehåller mycket om kvinnors tävlande

enligt O sa...

Vilken bredd på tipsen! Tack för dem.

femfemman sa...

Tack för tips, både till mej och barnbarn.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, jag är ganska intresserad.

Anna-Lena, alla är riktigt bra.