Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 juni 2024

Sinnenas tid av Annie Ernaux

Sinnenas tid (Passion simple 1991) av Annie Ernaux väckte stort uppseende vid publiceringen i Frankrike 1991, är en djärv återspegling av en mogen kvinnas tankar och handlingar - en beskrivning av passionens väsen, bortom alla sociala och kulturella värderingar.

En kvinna väntar på en man. Under ett år lämnar hon knappt sin lägenhet, lever bara för deras korta sinnliga möten, dikterade av honom. Allt som varit hennes liv - vänner, arbete, kulturella intressen, intellektuella utmaningar - har reducerats till passiv längtan. Smärtan av att så fullständigt leva för någon annan är oundviklig. Men kanske är det ändå värt det. Tänk vad kärlek var svårt innan mobiler.

"I början, när jag vaknade klockan två på morgonen, var det mig likgiltigt om jag levde eller dog. Det värkte i hela min kropp." (sid 49)

Älskarinnan av Malin Lindroth har samma tema.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den är bra och provocerande. Annie Ernaux är en mycket intressant författare.

Lena i Wales sa...

Inte läst den, men blir nyfiken.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, denna läste ja innan hon fick Nobelpriset.

Klimakteriehäxan sa...

Detta var den första boken av Ernaux som jag läste, för ganska många år sen. Köpte den på bokrean, min blick drogs till det vackra omslaget med äpplet. Och jag gillade innehållet. Anade förstås inte att jag stiftat bekantskap med en blivande Nobelpristagare.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, något speciellt att läsa em Nobelpristagare innan, det har hänt min några gånger.

Znogge sa...

En speciell bok tyckte jag men klart läsvärd.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ganska stark berättelse.

femfemman sa...

Låter som om den skulle göra mig arg, ilsken, ja riktigt förbannad. Borde ju börja läsa och kolla om det så är..

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, tror inte att unga kvinnor beter sig så idag...

Hannas krypin sa...

Hehe, jag blir helt klart nyfiken och vill läsa mer.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, hoppas kvinnor inte beter sig så idag.