Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juni 2024

Vikarien av David Norlin

Vikarien (2024) av David Norlin 927 sidor,
berättar om Anna som söker en plats i livet där hon är någons förstahandsval, något mer än en tillfällig besökare. Hon har varit utbränd och är nu på väg tillbaka, och i mötet med tvåbarnspappan Thomas ser hon nya möjligheter öppna sig. Samtidigt gör sig oron från det förflutna hela tiden påmind, och långsamt ska den dra henne mot ett oåterkalleligt beslut.
Vikarien
är en stor roman om det lilla livet. Det handlar om känslan av att leva på undantag och att aldrig komma till sin rätt, ett tillstånd som över tid kan driva en till drastiska handlingar. Med små åthävor och sällsynt precision naglar David Norlin fast läsaren i ett vardagligt ödesdrama.
Man behöver inte avskräckas av sidoantalet, boken är lättläst bladvändare.

"Men nu glänste sjön öde och det enda som rörde sig var snöslöjor som sveptes fram av vinden.
    Jag hämtade skridskorna i garaget och gick ner till stranden, hela tiden medveten om att detta var någonting jag inte borde, som jag inte hade lov till. Även om de aldrig hade uttalat det som en regel, var det en självklarhet att jag inte fick gå ut på isen på egen hand. Ändå snörde jag på mig och gav mig ut.
    Det var som sväva. Jag tappade greppet om tiden. Alla tankar försvann och det enda jag kände var fartvinden i ansiktet och den där fladdrande känslan i bröstet, en närvaro så intensiv att den tog över hela min kropp
." (sid 150) Flera smakbitar: HÄR.

13 kommentarer:

femfemman sa...

Blev först avskräckt av antalet sidor. Men om den är lättläst och flyter på, så är det bra att ha en bok som räcker lite längre...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, fin bok och går ganska fort att läsa. Och du är ganska bekant med skolvärden, tror du skulle gilla boken.

Mrs Calloway sa...

David Norlin verkar verkligen känna till skolvärlden tänkt jag också. och snabbt gick den att läsa. jag tyckte om den

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, David Norlin kan sticka också, en läsvärd bok.

Lotten sa...

Den har jag hört om, men än så länge har antalet sidor avskräckt.

Anna i Portugal sa...

Om det flyter på och boken håller mig fast så gillar jag att det är många sidor, då blir ju njutningen längre!

Hanneles bokparadis sa...

gillar inte tjocka böcker direkt, men Vikarien funkar.

Znogge sa...

Den tyckte jag var riktigt bra!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, säkert mycket som du kände igen.

Robert W sa...

Lite avskräckt av sidantalet blir jag allt. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, relativt snabbläst bladvändare.

Ylva sa...

Nja, jag blir avskräckt men samtidigt nyfiken för den verkar bra.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, en bra bok och ganska snabbläst.