Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

13 september 2024

Samuel Coleridge-Taylor 🍁 FemEnFredag


1 Hur kÀnns det i kroppen? finfint.
2 Hur kÀnns det i huvudet? toppen, trevliga tankar.
3 Hur kĂ€nns det med en ny sĂ€song? hösten Ă€r favoritĂ„rstid 🍁
4 Hur kÀnns det efter idag (eller igÄr om du svarar tidigt) glad.
5 Hur kÀnns det med helg? kul, ska pÄ bröllop.
KĂ€nslostatus Fem en fredag hos: ElisaMatilda.


Samuel Coleridge-Taylor - försvunnen ur musikhistorien
Brittisk dokumentĂ€r frĂ„n 2017 se: HÄR.
Den brittiske tonsĂ€ttaren Samuel Coleridge-Taylor levde ett kort och intensivt liv, han gick bort 1912, endast 37 Ă„r gammal. Av Edward Elgar beskrevs han som Storbritanniens pĂ„ sin tid mest begĂ„vade unga tonsĂ€ttare. ÄndĂ„ Ă€r Coleridge-Taylor idag nĂ€stan helt okĂ€nd. Chi-Chi Nwanoku berĂ€ttar om en man som en gĂ„ng betraktades som den brittiska musikens framtid och om hur hon sjĂ€lv kom i kontakt med hans musik. Chi-Chi Nwanoku Ă€r musiker, professor och grundare av Chineke! Orchestra, Europas första professionella symfoniorkester med i huvudsak icke-vita musiker. Lyssna: HÄR.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Samuel Coeridge-Taylor Àr jag inte alls bekant med sÄ tack för tipset.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, mÄnga som inte Àr det, han gjorde fantastisk musik.

Znogge sa...

Bara hÀrliga kÀnslor och precis som det ska vara. Hösten kan vara fin men sommaren Àr min tid :D
Trevlig fredag!

PROFESSORDEUTSCH sa...

SĂ„ kul med bröllop! Är det nĂ„n nĂ€ra? Kul att veta att det finns (minst) en mĂ€nniska till som har höst som favoritĂ„rstid!
Ha en hÀrlig fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag mĂ„r alltid bra pĂ„ hösten 🍁

professor, makens systers son Ă€r ju ganska nĂ€ra, vi har samma efternamn 🙂

RÀmmengÄrden sa...

Kikar in och önskar en trevlig helg

Ingrid sa...

SÄ roligt att ha ett bröllop att se fram mot.
Ha en riktigt trevlig helg!
/Ingrid

Susjos sa...

SÄ kul med bröllop! Ha en fin helg!

Mrs Calloway sa...

uppÄt för hela slanten, alltsÄ! ha det sÄ kul pÄ bröllopet!

Hanneles bokparadis sa...

tack, jag ska ha trevligt pÄ bröllop, hÀnder inte sÄ ofta.

femfemman sa...

HÀrligt med förnöjsamhet. Ha en fin helg!

BP sa...

Ett bröllop Àr alltid roligt att kunna se fram emot tycker jag.
Dessutom kan du skatta dig lycklig att du gillar hösten, för nu har den börjat pÄ riktigt.

Hanneles bokparadis sa...

sommaren dröjer kvar pĂ„ Hisingen 🙂

Paula sa...

Kul med bröllop, hösten Àr sÄ fin Àven om jag blev förskrÀckt nÀr termometern visade pÄ blott sex grader imorse. Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, nÀtterna Àr svalare med soliga dagar.

Kina sa...

Blir glad av dina svar för de Àr sÄ positiva! Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Kina, önskar detsamma